De waarheid over minimalisme

Als je minimalist wil worden, wordt je gemotiveerd om spullen los te laten. Ook ik ben hier schuldig aan. Maar intussen weet ik dat ontspullen helemaal niet de essentie is van minimalisme. Ontspullen is een toegankelijke eerste stap: je hebt een idee hoe je eraan kan beginnen en je ziet gaandeweg vorderingen. Je krijgt meer ruimte, je huis wordt netter en je vindt alles terug; het is een verademing! Maar de waarheid is: die kick die je krijgt na het ontspullen verdwijnt na enkele weken. En dan denk je bij jezelf ‘Heb ik al die moeite gedaan om twee weken een ontruimings-high te ervaren?’ (Ter vergelijking: de ontruimings-high is hetzelfde als de aankoop-high: in het begin een enorme kick, maar na verloop van tijd wen je aan de afwezigheid van spullen, net zoals je went aan de aanwezigheid van aangekochte spullen.)

Wel ik kan je geruststellen: er is veel meer aan minimalisme dan die initiële high. Ontspullen is een eerste stap, maar tijdens deze stap gebeurt er iets onverwacht met je: het is een oefening in loslaten. In het begin wringt dit enorm en wil je je aan alles vasthouden. Maar gaandeweg wordt het gemakkelijker. Wat je de ene maand niet kan loslaten, kan de volgende maand misschien wel. Het is een proces waarin je moet groeien.

Je kan dus stellen dat minimalisme je leert loslaten. Eerst laat je alle dubbele en “voor-het-geval-dat” objecten los. Maar in een later stadium laat je ook moeilijke, sentimentele objecten los. Je merkt dat je niet doodgaat van loslaten en dat het zelfs deugd kan doen. Het object is weg, maar de positieve herinnering of emotie zijn er nog. Zo leer je stilaan onderscheiden wat belangrijk en bijzaak is. Eens je tot dit inzicht komt kan je kiezen om bijvoorbeeld een cadeau van je ouders weg te doen. Want door het loslaten leer je wat echt van belang is: de tijd die je met je ouders doorbrengt. Dus kan je hen beter eens wat vaker bezoeken in plaats van dat cadeau wekelijks af te stoffen.

Je leert ook eerlijk zijn tegenover jezelf. Soms is dit erg confronterend. Bijvoorbeeld toen ik eerlijk was tegen mezelf over mijn kast vol designboeken. Boeken waar ik zelden in keek, maar die een signaal gaven aan bezoekers: kijk wat een goede ontwerper ik ben, volledig bijgeschool en intellectueel. Het is gênant om te schrijven, maar ik vermoed dat velen zich hier stiekem in kunnen vinden. Het doet pijn om aan jezelf toe te geven dat je jezelf zo oppervlakkig tracht te profileren naar de buitenwereld. Tegenwoordig heb ik nog één designboek en die staat niet uitgestald. En als het een geruststelling mag zijn: mijn ontwerptalent is er niet beter of slechter op geworden :)

Door eerlijk te zijn met jezelf, kan je telkens meer loslaten. Na het materiële, leer je dit ook doen voor mentale zaken. Dit kan alles zijn: een oude hobby die niet langer bij je past (‘Maar ik ben steeds de fotograaf geweest in onze familie!’), het bijwonen van hippe feestjes (‘Als ik niet ga, denkt iedereen dat ik saai ben!’) of verwaterde vriendschappen (‘Maar we kennen elkaar al 15 jaar!’). Mensen veranderen nu eenmaal en iets positief uit je verleden hoeft niet noodzakelijk een deel uit te maken van je toekomst. Passies, ideeën en mensen, alles komt en gaat. Het is een kwestie van leren loslaten, zonder angst of schuldgevoel.

Dus als ik nog eens iets schrijf over ontspullen, denk dan eens terug aan deze tekst. Ontspullen is een eerste stap waarbij we elkaar kunnen aanmoedigen en helpen omdat dit proces er voor iedereen ongeveer gelijk uitziet. Maar wat er na het ontspullen komt, ligt volledig aan jou. En dat is het mooie van minimalisme: ieder ontdekt zijn eigen unieke pad.

2 gedachten over “De waarheid over minimalisme

  1. Wat verhelderend! Ik lees af en toe iets over minimalisme en denk altijd dat ik hiervoor een veel te grote chaoot en hamsteraar ben, maar stilletjesaan begint in mezelf toch het gevoel te goeien dat ik er toch eens aan wil beginnen. En door bij jou te lezen dat het ruimer gaat dan dat ontspullen, krijg ik een extra motivatie!

    Like

    1. Gewoon doen! Begin op je eigen tempo, da’s het belangrijkste. Het is moeilijk onder woorden te brengen wat het allemaal teweegbrengt, maar het is zoveel méér dan alleen een opgeruimd huis en een opgeruimd hoofd…

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

