Minimaliseer je kast: de boekenkast

Als laatste in onze reeks minimaliseer-je-kast komt de boekenkast aan bod. (Lees hier over de poetskast, hier over de badkamerkast, hier over wasmiddelen, en hier over de voorraadkast.)

Ieder heeft zijn zwakke plek, boeken zijn overduidelijk de mijne. Ik had vroeger dan ook een boekencollectie om U tegen te zeggen. Het typische boekenrek van vijf op vijf hokjes van de Zweedse meubelgigant. Gevuld. En dan nog eentje van twee op vier hokjes. Ook gevuld. En dan nog wat woordenboeken en kookboeken elders, om het af te leren.

Om dan te zeggen dat ik amper las. Enerzijds omdat ik veel prentenboeken had als inspiratie bij het ontwerpen. Anderzijds omdat de keuzestress mij tegenhield van daadwerkelijk te lezen. Er stonden tientallen boeken op me te wachten, waar moet een mens dan beginnen? Bovendien werd ik er moedeloos van: al die boeken lezen was een meerjarenproject. Terwijl ik intussen liever weer andere boeken wilde lezen. Resultaat: mijn boekenkast werd alsmaar vetter, maar mijn leescultuur bleef arm.
Fast forward naar vandaag. Ik heb welgeteld zeven boeken, een kookboek en enkele cursussen voor mijn opleiding (die ik digitaliseer en wegdoe zodra de lessen gedaan zijn). En ik heb het voorbije jaar meer boeken gelezen dan in de laatste tien jaar samen. Niet dat ik plots een boekenwurm ben, maar toch ben ik tevreden met de richting dat het uitgaat! Hoe heb ik dat nu gedaan?

Voordat we beginnen is het niet slecht om de alternatieven voor boeken in het oog te houden. Allereerst is er de e-reader. Het minimalistische alternatief voor de moderne boekenwurm: je ganse bibiliotheek in je handtas, geweldig toch?! Ook op de gsm/computer/tablet kan je boeken lezen, als je daarvoor gewonnen bent. Toch liever de papieren versies? Dan is er nog zoiets als de bibliotheek. Ja hoor, ze bestaan nog. Je kan er (vaak gratis) naar hartelust alle boeken lezen die je maar gewenst had. Wat avontuurlijker aangelegd? Dan kan je gebruik maken van de trendy deel-economie. Zo hangt er bij ons om de hoek een Little Free Library. Het concept is eenvoudig: je stopt er een uitgelezen boek in en neemt een ander boek mee naar huis. Gratis en voor niets! En tot slot is er tegenwoordig ook zoiets als het wereldwijde web. Héél veel informatie die vroeger in boeken gecommuniceerd werd, kan tegenwoordig via het internet opgevraagd worden. OK, nu vliegen we erin!

Opruimgoeroe Maria Kondo heeft het bij het rechte eind als ze zegt dat je best al je boeken uithaalt en voor je legt. Ja, ALLE boeken: uit elke kast, zolder, kelder, rek, doos dat je je kan bedenken. Pas dan wordt de schaal van je boekenbestand duidelijk. En als je zoals mij bent, dan zijn dat er véél! Daarna begin je te selecteren welke boeken weg kunnen. Begin gemakkelijk: stoffige (school)boeken van de jaren stilletjes en woordenboeken in de oude spelling kunnen zo weg.

Dan begin je met de informatieve boeken. Dankzij internet-in-je-broekzak zijn zaken als kookboeken, woordenboeken, leer- en inspiratieboeken overbodig geworden. Ze kunnen bijna allemaal vervangen worden door een snelle google search, waar je meer up-to-date informatie krijgt.

Dan wordt het een stapje moeilijker, want nu moeten we naar onszelf gaan kijken. Boeken over oude hobbies of niet-waargemaakte-ambities kunnen we ook loslaten. Die stapel fotografieboeken die je kocht toen je ijverig aan je fotografieopleiding startte maar nadien niet meer aanraakte, biedt geen meerwaarde. Die kunnen dus weg. Ook romans die je lang niet meer gelezen hebt kunnen weg. Bedenk dat er nog steeds zoiets bestaat als een bibliotheek als de nood dan toch hoog wordt om ‘m te herlezen.

Dan komen de ongelezen boeken (de grootste categorie voor mij!). Deze vielen mij erg zwaar, zeker als je weet hoeveel boeken kosten en hoeveel je er tweedehands nog voor krijgt (zeer weinig!). Om ze ongelezen de deur uit te doen, was… niet evident. Mijn grote motivator was dat ik van dat schuldgevoel af wilde telkens ik naar die ongebruikte, dure boeken keek. Anderzijds wilde ik van de keuzestress af over welk boek ik als volgende moesten lezen.

De boeken die je nu overhoudt, liggen die je nauw aan het hart. Maar je bent er nog niet. Over enkele maanden herhaal je dit proces nogmaals. Je zal versteld staan dat je weer een pak boeken kan loslaten. Enkele maanden later nog eens en nog eens en… tot je tevreden bent met het resultaat. Mijn zeven resterende boeken zijn voor mij erg waardevol en weerspiegelen exact wie ik ben en wat ik doe. En dat is zo’n leuk gevoel om je karakter in je boekenkast vertegenwoordigd te zien :)

Dit was de laatste in de reeks minimaliseer-je-kast. Heb je zelf nog tips om kasten te vereenvoudigen? Laat het ons weten!

Geef een reactie

