Minimaliseer je kast: poetsmiddelen

In onze serie minimaliseer-je-kast (lees hier over de badkamerkast en hier over de voorraadkast), landen we deze week bij de poetskast. Zeker niet mijn favoriete kast, maar de liefde is gegroeid sinds ik de inhoud van de kast vereenvoudigd heb. Ik vond het namelijk erg leuk om te ontdekken dat poetsproducten maken peanuts is. En spotgoedkoop. En ecologisch. Tegenwoordig staan er een handvol natuurlijke producten in onze kast – geen dure, bijtende chemicaliën meer.

Als allesreiniger, ruiten- en spiegelreiniger, om lavabo en douche te poetsen gebruik ik een azijnmengeling: 1/3e azijn op 2/3e water in een sproeifles. Ook het keukenaanrecht poets ik ermee: gootsteen en kraan blinken als nooit tevoren! Ik sproei en veeg af met katoenen doekjes. (Lees: versneden oude T-shirts die wekelijks mee de was in gaan.) De azijngeur went, maar indien je wil kan je enkele druppels etherische olie toevoegen. Let op: azijn mag je niet gebruiken op natuursteen.

Daarnaast hebben we natriumbicarbonaat (= baking soda = zuiveringszout) voor het betere schrobwerk. Eerst wat natriumbicarbonaat strooien, dan neem je een natte spons/borstel en schrobben maar! Dit doe ik op de voegen in de douche. Werkt ook in het toilet: natriumbicarbonaat strooien, scheut azijn erbij (totdat het schuimt), tiental minuten laten staan en dan schrobben/spoelen. Liever een geurtje in de pot? Doe er dan enkele druppels etherische olie bij.

Tot slot gebruiken we een anti-schimmel mengeling in de douche: 400ml azijn, 100ml water en twee theelepels etherische olie van teatree. Mengen in een oude sproeifles, op de voegen sproeien na elke douche en laten indrogen. Een straf geurend goedje, maar het werkt erg goed!

De vloer wordt gedweild met water, maar soms doe ik enkele druppels etherische olie op de dweil als ik zin heb in een geurtje.

En dat is het zowat. Alle ingrediënten op een rijtje: water, azijn, natriumbicarbonaat en indien gewenst enkele soorten etherische olie. Meer gebruiken wij niet om ons huisje proper en hygiënisch te houden. Deze ingrediënten zijn allemaal natuurlijk, goedkoop en te vinden in een supermarkt. Alleen voor kwalitatieve etherische oliën moet je even verder zoeken.

2 gedachten over “Minimaliseer je kast: poetsmiddelen

Geef een reactie

