1 jaar zonder shampoo: update!

Het is meer dan een jaar geleden dat mijn haar nog in aanraking kwam met shampoo. Of enig ander chemisch goedje dat mijn haren zachter, glanzender, gezonder of rechter zou maken. Puur natuur, that’s the way we like it. Omarmen wat we meegekregen hebben en leven zoals het bedoeld was. Inclusief vette kop. Hoe mijn eerste zes maanden verliepen lees je hier.

Intussen zijn we een dik half jaar verder en kan ik melden dat er weinig veranderd is. Van vetvrij haar is hier helaas geen sprake. Maar ik ben overtuigd dat dit aan het harde kalkwater ligt dat uit onze kranen stroomt. Want toen ik laatst een duik nam in een zwemvijver gevuld met regenwater, was mijn haar nadien proper en zacht. Wat een verschil tegenover als ik vanonder mijn douche stap zeg!
Op termijn (lees: als we een eigen huisje hebben) wil ik een waterontkalker installeren. Beter voor onze toestellen én voor mijn haar! Maar dat is toekomstmuziek, momenteel moet ik roeien met de riemen die ik heb.

Kalkwater dus. Mijn voorlopige oplossing is deze: ik spoel mijn haar wekelijks met lauw-warm water, terwijl ik mijn hoofdhuid goed masseer. Na de douche kam ik mijn haar goed door. Dit doe ik 6 tot 8 weken, tot mijn haar niet fris meer ruikt. Dan was ik het éénmalig met een natriumbicarbonaat oplossing, en spoel ik na met verdunde appelazijn. Dan kan ik er weer een tweetal maand tegenaan met alleen spoelbeurten.

Enkele uitzonderingen wanneer spoelen onvoldoende was: de keren dat ik dit voorjaar ziek was en onnoemelijke liters vocht transpireerde. Mijn haar bleef als een vogelnest stijf op m’n kop zitten. Toen heb ik zonder enige twijfel naar mijn natuurlijke producten gegrepen om de nest te ontwarren :) En ook na het werken op de bouwwerf van mijn broer. Want plakkerig bouwstof doet iets niet al te positief met je haar – brrr!

Met andere woorden: ik was mijn haar een zestal keer per jaar met natuurlijke producten. Het is niet mijn ideale situatie, maar voorlopig is het een goede oplossing. Al bij al is No Poo gewoon erg gemakkelijk (geen tijd besteden aan producten smeren in je haar en niet denken aan shampoo kopen) en als leuke bijkomstigheid is het ook goedkoop :)

Geef een reactie

