Welke keukentoestellen hebben we nodig?

Hmmm. Ik vraag me af… welke keukenstoestellen hebben we écht nodig? Dan heb ik het over elektrische apparatuur. Een stand van zaken in onze keuken:

1. oven
2. kookplaat
3. frigo met diepvriesvak
4. microgolf
5. Nespresso
6. waterkoker
7. koffiebonenmaler
8. blender
9. sapcentrifuge
10. staafmixer
11. keukenrobot
12. elektrische weegschaal
13. croque monsieur toestel

Dat lijkt me veel. Een aantal zaken gaan de deur uit eens ze kapot zijn. Zoals de Nespresso: wanneer die het begeeft, gebruiken de french press. Verder zijn er nog een aantal toestellen die weg kunnen, maar dan denk ik: ik héb ze nu. Kan ik dan niet beter genieten van de luxe die ze bieden? Neem nu de waterkoker: ik kan evengoed water op de kookplaat opwarmen, maar kan ik het toestel niet beter gebruiken tot ie kapot gaat?

Dan zijn er nog toestellen die ik niet vaak gebruik. Zoals de sapcentrifuge: daar hoop ik ooit lekkere sapjes mee te maken van zelfgekweekt fruit. Toekomstmuziek, want momenteel hebben we niet eens een tuin. Moet ik het toestel dan bijhouden tot ik wél eigen sapjes kan maken? De microgolf gebruiken we ook niet vaak. Maar als we dan eens restjes willen opwarmen, is het wel de handigheid zelve.

Gelukkig zijn er intussen ook een aantal zaken weg als broodbakmachine, elektrische broodsnijder, kaasfondue, elektrisch mes en broodrooster. Maar de overblijvende keukentoestellen blijven een pijnpunt. Ze kostten veel geld en palmen veel plaats in. Wegdoen lijkt zonde want ik zie het nut in elk toestel, maar bijhouden lijkt amper nodig want ik gebruik ze niet regelmatig. Lang leve de twijfel van de minimalist.

* Update: sinds het schrijven van dit artikel, zijn we vier elektrische apparaten armer in onze keuken. Deze zijn doorstreept op de lijst.

4 gedachten over “Welke keukentoestellen hebben we nodig?

  1. Ik herken het wel. Hier is het ook steeds nadenken: wat gebruiken we écht? De vorige keer dat onze magnetron stuk ging kochten we nog een nieuwe, nu zou ik dat in ieder geval uitstellen. De oven gebruiken we dan weer erg veel. We houden onze broodrooster, maar hebben het tosti-apparaat de deur uitgedaan, en ik zou niet zo snel een wafelijzer aanschaffen.

    Deze week hebben we eindelijk een nieuwe bak voor onze keukenmachine gekocht. Ik gebruik er alleen de blender van, man was helemaal weg van de andere functies. Maar de schaal daarvoor was stuk, en ik kan ook de staafmixer gebruiken. Nu hij weer regelmatig gebruikt gaat worden vind ik het niet erg dat hij (veel) ruimte inneemt, maar anders had hij van mij weg gemogen. Zo zijn we steeds aan het kijken, wat gebruiken we echt, en wat is een voorwaarde om iets echt te gebruiken? Als die voorwaarde niet of alleen in de toekomst misschien haalbaar is gaat het weg.

    Like

    1. Ha, ik ben blij dat ik niet alleen zit met de twijfels :) Eigenlijk zou ik de tijd willen terugdraaien en herbeginnen: dan komt 50% van die toestellen het huis niet binnen en zou er nu geen twijfel zijn. Het positieve is dan weer dat zo’n minimaliseer-proces erg leerzaam is zodat je niet snel gelijkaardige aankoop-blunders begaat ;)

      Like

      1. Klopt! Zo zijn we gek op tosti’s, maar die zijn uit de pan lekkerder, en die is makkelijker schoon te maken. Daar hadden we eerder helemaal niet bij nagedacht, pas toen mijn man Jamie Oliver op tv tosti’s in een pan zag bakken dacht hij ‘hé, dat kunnen wij natuurlijk ook doen!’ Zo kom je zo af en toe op ideeën.

        En eigenlijk is het ook vooral erg leuk om zo’n leerproces mee te maken, en leer ik ook dat (bijna) alles vervangbaar is. Zo hadden we een heel fijn handsnijmolentje voor uien, en daarvan ging iets kapot, dus die hebben we weggegooid. Achteraf ontzettend jammer, want van Tupperware, en die hebben levenslange garantie. Maar die 4,50 bij de kringloop voor exact hetzelfde ding overleven we ook wel, en nu weten we het voor als er weer iets aan stukgaat. En soms voelt het als een cadeautje als je door het opruimen iets anders terugvindt.

        Liked by 1 persoon

    2. Je hebt ons geïnspireerd! We maakten croque monsieur/tosti in de pan en het is inderdaad erg lekker! Het croque-toestel gaat de deur uit :)
      Ik vind het leuk om te merken dat bijna alles overbodig is, als je je wat creatief en flexibel opstelt. Zoals croque’s in de pan: duurt wat langer, maar voor die 5 keer per jaar is dat helemaal niet zo erg :) Bedankt voor de tip!

      Like

Geef een reactie

