Evenwichtig leven? Staar je er niet blind op!

Uiteraard geloof ik dat er een evenredigheid moet bestaan tussen je werkleven en je privéleven. Beide aspecten zijn belangrijk in je leven en de één hoort niet te lijden onder het ander. Maar toch heb ik een probleem met het concept woon-werk evenwicht (work-life balance). Het woord evenwicht stelt dat er een punt is dat perfect is. Een ideaal balanspunt waarbij je x-aantal uren op je werk zit en y-aantal uren met je familie doorbrengt. En dus gaat iedereen op zoek hoeveel die x en die y juist zijn voor onze situatie.

Ook ik ben hier schuldig aan. Ik heb vroeger enorm geworsteld om het juiste evenwicht te vinden. Teleurgesteld als ik teveel energie in mijn job stak en mijn familie even verwaarloosde. Kwaad op mezelf als mijn job leed onder zaken die zich in mijn privésfeer afspeelden. Ik slaagde er maar niet in op mijn evenwichtspunt te blijven en ik raakte gefrustreerd.

Tot ik op een dag het concept van overhellen (tilting in het Engels) leerde kennen via de Slow Your Home podcast. Dit concept oppert dat een evenwicht vinden tussen verschillende aspecten in je leven onmogelijk is. De ene week vraagt je zieke dochter meer aandacht. De week erop draai je overuren om een deadline op het werk te behalen. Dat is nu eenmaal het leven. Dus in plaats van dit te bekijken als falen om je evenwichtspunt te behouden, kan je dit ook zien alsof je tijdelijk moet overhellen. Overhellen naar een aspect in je leven dat dan meer aandacht vraagt.

Stel jezelf dit heel visueel voor. Bekijk jezelf als een schijf, waarbij jijzelf het middelpunt bent van die schijf. De schijf rond je, dat is je leven in al zijn facetten. Je werkleven, quality time met je familie, socializen met je vrienden, me-time met yoga of meditatie, je huishouden, enz. Alle aspecten van je leven liggen om je heen op die schijf. De ene moment weegt je familie zwaarder door en helt de schijf over in die richting. Op die moment krijgen de andere aspecten in je leven minder aandacht, zoals bijvoorbeeld je job. Maar na enige tijd is je zieke dochter genezen en kan je meer werk opnemen, waardoor je schijf meer richting je job helt. Wat later merk je dat je vermoeid geraakt en hel je eerder richting me-time en neem je tijd om alleen te gaan wandelen. Wat later merk je dat je energieniveau terug op peil is, en maak je meer tijd voor je familie, je schijf helt meer die richting uit. Enzovoort.

Door het idee van een ideaal evenwichtspunt te laten varen, word je plots veel milder voor jezelf en je omgeving. Vanuit het besef dat het leven elke dag anders kan uitpakken, moet je je flexibel kunnen opstellen. Laten we ons dan ook niet schuldig voelen als die flexibiliteit leidt tot een leven met wisselende balans.

2 gedachten over “Evenwichtig leven? Staar je er niet blind op!

Geef een reactie

