Onze nieuwe weekmenu

Ruim een jaar hebben wij elke week hetzelfde gegeten. Enkel bij de overschakeling van zomer op winter hebben we één gerecht aangepast, de rest bleef gelijk. Maar recent is onze weekmenu veranderd. Niet omdat het eentonig werd, maar omdat ik beslist heb om vanaf 1 juli volledig vegetarisch te eten. Diederik eet nog twee maal per week vlees, zoals voorheen. Aangezien we beiden niet graag aan het fornuis staan, gingen we op zoek naar een menu met weinig werk, voldoende afwisseling en gezonde seizoensgebonden voeding.

Wat is er veranderd? Om te beginnen eten we tegenwoordig twee maaltijden per dag. Omdat we beiden niet graag ontbijten. Jaja, ik weet wat de voedingexperts aanraden, maar na tien jaar elke ochtend trouw te ontbijten, is het nog steeds met tegenzin. Tijd om naar ons lichaam te luisteren en ontbijt en lunch samen te voegen tot brunch! We eten elke werkdag ongeveer dezelfde brunch: smoothie met havermout, amandelmelk en biofruit (op smaak gebracht met zaden, noten en kruiden). Nadien eten we boterhammen met beleg. Dit kan kaas of charcuterie/veggiespread zijn. En een dessertboterham met confituur of choco. Hier is ie dan, onze nieuwe weekmenu:

maandag = rijstgerecht
Rijst + vis/bonen + seizoensgroente

dinsdag = wok
Rijst + bevroren groentenmix + kikkererwten

woensdag = salade (vandaag krijgen we onze groenten en fruit van de bioboer en gaan we naar de supermarkt)
Sla + tomaat + mozarella
OF guacemole + stokbrood
OF stoofpotje (winter)

donderdag = pasta-éénpotsgerecht
Volkoren pasta + tomaat + feta + basicilum

vrijdag = aardappelgerecht
Aardappelen + vlees/linzen + seizoensgroente

zaterdag = cheat day
Brunch: eitjes met brood
Avond: cheat day

zondag = rustdag: we koken niet maar bakken brood voor de komende week
Brunch: pistolets/stokbrood met beleg
Avond: pistolets/stokbrood met beleg

Om de gerechten op smaak te brengen, hebben we kruiden en sauzen in huis die variëren afhankelijk van het seizoen. Dit zijn zaken als: gomashio, walnotenolie, olijfolie, zelfgemaakte pesto, pickles, zelfgemaakte chutneys, sojasaus…

Verder bakken we ons eigen brood en maken we zoveel mogelijk zelf: verschillende confituren, choco… Om te sneukelen hebben we vaak kerstomaten, radijzen of wortelsticks in de frigo liggen. Maar ik bak ook regelmatig koekjes, taart of crumble. De regel is: sneukelen mag, zolang het groenten zijn OF iets zelfgemaakt is. We weten van onszelf dat we niet dagelijks een nieuwe lading koekjes bakken, dus zo houden we onszelf in toom :)

Als we bij anderen op bezoek zijn of op restaurant gaan, kijken we niet om naar wat we eten (behalve vegetarisch voor mij). We eten alles naar hartelust zonder ons schuldig te voelen. We doen er thuis alles aan om zo gezond en biologisch mogelijk te eten, maar we willen niet dat dit ons ganse leven gaat dicteren.

Het is initieel wat puzzelwerk, maar dit weekmenu is een godgeschenk voor mensen die niet graag koken of weinig tijd hebben. We hoeven amper over eten na te denken want alles is routine geworden. Ook naar de supermarkt gaan is no big deal: meestal staan er minder dan tien items op ons lijstje. De groenten bestellen we online bij de bioboer en meer is er niet aan. Het is lekker, gezond, makkelijk en helemaal niet duur.

Advertenties

Een gedachte over “Onze nieuwe weekmenu

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s