Wie zegt dat ontspullen niet leuk kan zijn?!

Ruim twee jaar geleden begon voor ons dit minimalistisch avontuur. Toen ik erover las, wist ik direct: Dit is iets voor mij, hier wacht ik al mijn ganse leven op. Weg met die troep! Bij Diederik lag dit anders. Hij kreeg -in tegenstelling tot mij- geen stress van onze bezittingen en zag weinig voordeel in ontspullen. Dit heeft meer dan eens tot frustratie, onbegrip en discussie geleid. Ik drukte mijn willetje te hard door, hij probeerde niet om mijn standpunt te begrijpen en… vuurwerk. Ach ja, we zijn ook maar mensen, en we gingen vaak beide in de fout.

Maar enkele maanden geleden, toen ik eigenlijk al best gesetteld was in het idee dat bepaalde spullen zouden blijven, kwam er een onverwachte wending. Diederik begon te luisteren naar de podcast van The Minimalists (aanrader) en werd dankzij hen alsnog doordrongen van de boodschap van het minimalisme. Na enkele afleveringen was hij helemaal bekeerd en besloot hij The Minimalism Game aan te gaan. Dit is een leuke tool, waarbij je gedurende 30 dagen spullen weg doet. Op dag één is dat één object, op dag twee zijn dat er twee, op dag drie doe je drie dingen weg, enz. Het resultaat na 30 dagen is dat je ongeveer 450 spullen uit je huis verwijderd hebt!

Eerlijk is eerlijk: we hadden al véél spullen weg gedaan de voorbije twee jaar. Nog eens 450 items weg doen was érg veel. Daarom sloten we een deal: tot aan dag 20 zou hij ontspullen, van dag 21 tot 30 zou hij zijn digitale files opkuisen. Zo gezegd zo gedaan. Het parcours was niet altijd makkelijk, maar uiteindelijk heeft hij zijn streefdoel bereikt én voorbijgegaan! Trots en blij! Er staan een heleboel dozen klaar om naar de kringwinkel te brengen en er zijn ook weer enkele meubelstukken verdwenen. Onze kasten zijn luchtiger dan ooit, maar het belangrijkste staat er nog: de essentie van wie wij zijn. Het is niet voor niets dat één van de boeken van The Minimalists ‘Everything That Remains‘ heet. Want daar gaat minimalisme om: niet om wat je weg doet, maar om wat belangrijk genoeg is om in je leven te blijven.

2 gedachten over “Wie zegt dat ontspullen niet leuk kan zijn?!

Geef een reactie

