Groen. Groener. Groenst.

Ik altijd een groen kantje gehad. Maar de eerste 30 jaar van mijn leven heb ik daar weinig naar gehandeld. Behalve de verwezenlijking om als achtjarige mijn ouders te overhalen om wekelijks ons afval te sorteren in het containerpark. (In die tijd waren we met ons allen nog niet zo begaan met de toestand van het milieu als vandaag.) Maar buiten dat, heb ik weinig geluisterd naar mijn groene instincten, grotendeels wegens gebrek aan tijd en energie.

Daar heeft minimalisme verandering in gebracht. Sinds we de voorbije twee jaar minimaliseren, is mijn groen kantje enorm naar voor gekomen. Dat manifesteerde zich voornamelijk als gezonder leven. Ook Diederik was hier voor te vinden en sindsdien ziet ons leven er erg anders uit. De grootste impact was: chemische stoffen weren uit ons huis, en deze vervangen door gezonde, natuurlijke alternatieven.

Om te beginnen heeft minimalisme mij geleerd dat je gewoon niet zoveel producten nodig hebt als de reclames je doen geloven. Dat was de eerste ballon die ik moest doorprikken. Je hebt niet voor elk doeleind een ander product nodig. Meer zelfs, je kan véél producten elimineren zonder aan comfort, hygiëne of gezondheid in te boeten.

Een ander inzicht dat ik kreeg, is dat je met enkele basis ingrediënten zelf bijna als alles kan maken. Van producten om je huis te poetsen tot lichaamsverzorging. Het meeste kan je zelf maken, op basis van een aantal natuurlijke, goedkope én gangbare ingrediënten. Hierdoor zijn er nog minder producten in huis, want je moet enkel de ingrediënten in bulk kopen: bespaart geld én verpakkingsmateriaal!

Eigenlijk is het allemaal makkelijker, sneller en goedkoper dan je denkt. Het lijkt ingewikkeld omdat we er weinig van af weten. Maar dankzij het internet vind je alle info om zelf gezond aan de slag te gaan. Hierbij alvast wat motivatie om er ook mee te beginnen…

 

2 gedachten over “Groen. Groener. Groenst.

  1. Je schrijft zo veel herkenbare dingen. Ik was ook altijd al zo maar ik wist niet *hoe* ik echt zo moest leven, zeg maar….
    Ken je het blog littlehouseliving.com? Die schrijfster ervan heeft een boek met allerlei recepten om dingen zelf te maken. Ik vond het zo gaaf dat ik het papieren boek ervan wil bestellen. Zo veel fijne, makkelijke recepten, en leuk verteld.

    Like

    1. In vorige generaties was eenvoudig en groen leven volgens mij parate kennis (zelf vanalles maken). Maar nu lijkt het allemaal zo ‘vergeten’ en moeilijk te achterhalen.
      Die blog ken ik nog niet, ik ga er mij direct in verdiepen zie :)

      Like

Geef een reactie

