Gezonde voeding is een keuze

Historisch gezien waren er weinig vetten en suiker in ons dieet. Daarom is ons lichaam zo gebouwd dat we naar deze voedingsstoffen snakken en onze smaakpapillen er niet genoeg van krijgen: als we eindelijk vet (in vlees) of suiker (in fruit) tegenkwamen, aten we het met plezier op.

Tegenwoordig is er voldoende vet en suiker in ons dagelijkse voeding. Maar helaas evolueert ons lichaam niet zo snel als de wereld rond ons. We krijgen langs alle kanten vetten en suikers aangereikt en we kunnen moeilijk neen zeggen. Meer zelfs: voedingsproducenten spelen hier op in. In alle mogelijke producten zitten vetten en suikers zodat het product beter zou smaken opdat we meer zouden kopen. Ons traag evoluerend lichaam ligt aan de basis van de huidige marketingstrategie. Ganse onderzoeksteams zijn op zoek naar het ideale suikerpunt. Dit is het punt met nét genoeg suiker voor een optimale smaak en nét niet teveel dat we voldaan zijn. Ooit at ik lekkere pralines van een bakkerij. De smaak was goed, maar na twee pralines had ik genoeg. Die balans zit niet goed vanuit een verkoopstandpunt: ik was snel verzadigd en zou dus minder pralines kopen.

Grote multinationals van frisdranken, snoeprepen en hamburgers spelen in op onze drang naar vet en suiker. Maar niet enkel zij. Neem een willekeurig product uit de supermarkt en de kans is reëel dat er suiker in zit. Ook wanneer je dit totaal niet verwacht, zoals in vinaigrette. Ik probeer hier bewust mee om te gaan, maar de realiteit is dat als ik minder vet en suiker wil consumeren, dat ik minder bereide zaken moet kopen en meer zelf moet klaarmaken. Minder op restaurant moet gaan en vaker thuis mijn potje moet koken. Ik bekijk veel documentaires om meer te leren over onze voeding en vaak keren dezelfde verwijten terug ‘Dit is de schuld van Coca Cola! Dat is de schuld van McDonald’s!’ Sinds wanneer is wat wij in onze mond steken niet onze eigen verantwoordelijkheid?

Het is erg gesteld met onze voeding. Hoe meer ik mij hierin verdiep hoe duidelijker het wordt. Maar is het op het einde van de dag niet onze eigen verantwoordelijkheid wat we consumeren? Als niemand het product koopt, blijft het immers niet bestaan? Maar het is natuurlijk gemakkelijk om de vinger te wijzen naar een ander en je zelf van geen schuld bewust te zijn. Maar de waarheid is dat we er zelf om vragen door ons aankoopgedrag, want we kunnen/willen onze drang naar vetten en suikers niet onder controle houden.

Het is een dagelijkse strijd. Toch wil ik mijn verantwoordelijkheid hierin opnemen en dergelijke producten voorgoed uit onze menu schrappen. Het is een traject van lange adem, maar door vele kleine stappen te zetten zijn we op een jaar tijd enorm geëvolueerd. En als wij het kunnen (wij zijn hoegenaamd géén keukenwonder), kan iedereen het, met de nodige dosis aandacht en goede wil.

6 gedachten over “Gezonde voeding is een keuze

  1. Ja, dat! Een grote berg groenten en daarbij wat noten, zaden, vlees, vis en fruit daarop voel ik me toch het best. Maar lastig is het soms wel!

    Like

  2. Het is soms wel eens lastig, maar ik ben het met je eens dat het heel veel te maken heeft met bewuste keuzes! En ja, ik ben ook schuldig. Ik zou dat toetje dat ik bij de voedselbank krijg weg kunnen gooien (of weg kunnen geven), maar ik vind het dan ook wel weer lekker. Net als ik graag chocola, en regelmatig pasta eet. Maar gezond eten heeft zeker veel met keuzes te maken.

    Like

    1. Hoi Jantine, ik denk ook dat dat toetje nu en dan het grote probleem niet is. Elk levend wezen heeft nu eenmaal suikers nodig. Maar overdaad schaadt. En dat is in de hand te houden door bewuster te winkelen en vaker te koken met basisingrediënten i.p.v. bereide maaltijden. Trouwens dit is mijn truck: ik mag zoveel koekjes/taart/cake/crumble eten als ik wil… zolang het zelfgemaakt is! Ik weet van mezelf namelijk dat ik niet elke dag iets zal bakken, dus zo houd ik mezelf in toom :)

      Like

      1. Dat is inderdaad een hele goede! En zelfgemaakt is ook veel lekkerder. Mijn moeder maakte altijd al zelf cake, en die uit de supermarkt vind ik helemaal niet lekker. Te zoet, en de structuur klopt niet in mijn beleving ;-) Zelfde geldt voor boterkoek bijvoorbeeld, en veel andere dingen dus ook.

        Like

Geef een reactie

