Maak zelf je poetsproducten!

Hoe eenvoudig ecologisch leven toch kan zijn! Tegenwoordig maak ik al mijn poets- en hygiëne producten zelf. En in tegenstelling wat je zou verwachten is het enorm simpel, snel, goedkoop én gewoon supergezond voor jezelf en de natuur! Bovendien zijn het aantal ingrediënten die je nodig hebt beperkt, waardoor je meer plaats in je kasten hebt. Zo kan je overwegen om zaken in bulk te kopen: alweer goedkoper en alweer minder verpakking, dus alweer ecologischer! Tjongejonge…

Hierbij een overzicht van de basisingrediënten die ik standaard in huis heb:

  1. Azijn
    Gewone huishoudazijn die je in elke supermarkt vindt. Spotgoedkoop en fantastisch multifunctioneel! Ik gebruik het in mijn allesreiniger (voor keukenblad, kasten, vensterbanken, tafels…) en in mijn ruitenspray (streepvrij!). Opgelet: niet gebruiken op natuursteen!
  2. Natriumbicarbonaat of Baking Soda
    Zo enorm multifunctioneel dat ik amper weet waar beginnen: als rijsmiddel in gebak, als tandpasta, als deodorant, als strooisel op bed tegen huisstofmijt, absorbeert slechte geuren (strooien in schoenen / schaaltje in toilet / onderin kattenbak of onderin vuilnisemmer / schaaltje in frigo…), te gebruiken als schuurmiddel bij hardnekkig kuiswerk, om oven schoon te krijgen, enz.
    Ik koop zelf mijn natriumcarbonaat in bulk bij Herbacos in Gent.
  3. Soda kristallen
    Te vinden in elke supermarkt, ergens onopvallend onderaan het rek. Spotgoedkoop en multifunctioneel: ik gebruik het om bokalen te steriliseren, om toilet te reinigen en je kan het ook gebruiken in wasmiddel voor de witte was.
  4. Ongeraffineerde kokosolie
    Kan gebruikt worden om te bakken/wokken, maar ook voor tandhygiëne (oil pulling), om deodorant te maken, in plaats van scheerschuim, of om droge huid in te wrijven. Ruikt bovendien hemels :)
  5. Marseillezeep
    Kan je in blok, in vlokken of in vloeibare vorm vinden. Om ecologische redenen opteer ik voor blokzeep, die ik dan rasp wanneer nodig.
  6. Essentiële oliën
    Er zijn 1001 geurtjes te verkrijgen in de handel. Ik beperk mij tot een aantal geurtjes, die positieve werkingen hebben:
    A. lavendel: rustgevend (in kleine hoeveelheden), tegen motten, insecten en muggen
    B. citroen: ontvettend, verfrissend, oppeppend
    C. eucalyptus: antibacterieel, antiviraal en antifungaal, goed voor luchtwegen
    D. pepermunt: oppeppend, verfrissend
    E. teatree: antibacterieel, antiviraal en antifungaal
    Opgelet: essentiële oliën zijn geconcentreerde inhoudsstoffen uit plantendelen en zijn erg krachtig. Hoewel ze vrij te verkrijgen zijn in de handel, is het opletten geblazen! Bovendien is er kwaliteitsverschil tussen verschillende oliën. Informeer steeds bij aankoop of de olie geschikt is waarvoor je het wil gebruiken! Essentiële oliën worden beter niet gebruikt bij kinderen of dieren tenzij met kennis van zaken. Bij twijfel doe je best beroep op een Aromatherpeut of een Herborist.
Geef een reactie

