Elk zijn eigen avontuur

29200. Dat is het gemiddeld aantal dagen dat een Belg mag verwachten rond te hangen op deze planeet. Of in andere cijfers: Belgen hebben gemiddeld 80 jaar om er het beste van te maken. Dat klinkt best geruststellend als jonge dertiger. Dat geeft me nog 50 jaar om mijn ding te doen. Anderzijds voelt het niet zo geruststellend als het klinkt, want het is een gemiddelde levensverwachting. Mogelijks krijg ik er maar 55 terwijl een ander er 105 krijgt. Hmmm.

Bovendien krijg ik als dertiger vaak te horen dat ik intussen al zou moeten weten waar ik met mijn leven naartoe wil. Ik zou een vaste baan moeten hebben, het liefst al wat carrière gemaakt hebben, ik zou een huis moeten bezitten (lees: de komende dertig jaar aan een aflossing hangen) en ik zou toch stilaan moeten denken aan kinderen, want de tijd staat niet stil. Tik tak.

Om depressief van te worden! Het idee dat ik nu al moet uitgestippeld hebben hoe de komende vijftig jaar eruit moeten zien. En toch ervaar ik dagelijks die onzichtbare druk, hoewel dat plaatje mij niet aanspreekt. De mogelijkheden zijn er, om je eigen pad te bewandelen. En hoewel ik dat probeer kan ik je verzekeren: makkelijk is het niet. Bij elke geboorte, op elke familie bijeenkomst… Elke keer word je weer met je neus gedrukt op het feit dat je het niet doet volgens het boekje.

Bizar hoe mensen zich een beeld vormen van hun ideale leven en er dan vanuit gaan dat iedereen dat ene leventje nastreeft. Mijn ideale leven bestaat uit vrijheid (financieel en qua tijd), uit natuur, rust, eenvoud, genieten en een snuifje avontuur. Maar ik besef dat niet iedereen daar naar snakt. Er zijn evenzeer mensen die zekerheid willen, en ik heb daar respect voor. Waarom is het zo moeilijk om dat respect terug te krijgen van anderen?

Mensen, ik zet mijn roze bril op. Ik heb nog 50 jaar te gaan. 50 jaar om mijn droomleven te leiden. Stop alstublieft met die tijdsdruk, want noch jij noch ik kan zeggen hoeveel tijd er ons nog daadwerkelijk rest. Laat ons die tijd allen zo goed mogelijk invullen naar eigen wensen, zonder elkaar onder druk te zetten. Want is dat niet net het prachtige aan dit leven, dat we er elk ons eigen avontuur van maken?!

Geef een reactie

