Proper huisje, rustig huisje!

Laat ons eerst iets rechtzetten: ik haat poetsen. Nee, ik HAAT poetsen. Hoewel ik mezelf meestal goed kan motiveren om allerlei zaken gedaan te krijgen, is het een levenslange worsteling om het huishouden te doen. Ik hou van een opgeruimd interieur, want dat brengt rust en ruimte voor andere zaken. Maar het poetsen zelf was nooit aan mij besteed. Of dat dacht ik.

Aangezien we nu als minimalisten door het leven gaan, ziet ons huisje er anders uit dan vroeger. Er zijn een heleboel spullen weg, enkel noodzakelijke spullen krijgen nog een plekje toegewezen. Hierdoor hebben we een pak meubelstukken weg kunnen doen: 2 tafels, 7 stoelen, 2 opbergkasten, 2 boekenrekken, 3 bijzettafeltjes, een dubbel bed, een zetelbed, een opbergrek, 3 kledingrekken, 3 ladekasten en een salontafel. Hierdoor is ons huis véél makkelijker op orde te houden. Minder meubels verslepen, minder meubels onderhouden, en gewoon minder stof dat verzamelt in het algemeen.

Daarnaast zorg ik er ook voor dat ons huis minimaal gedecoreerd is. Hoewel ik het belangrijk vind om een persoonlijke toets aan je huis te geven, is dat bij ons tot een minimum teruggeschroefd. Mijn favoriete decorstukken zijn zaken die aan de muur hangen. Ik heb echt een afkeer van spullen die op een oppervlak staan, die je dan één voor één moet opheffen als je wil kuisen. Brrrr!

Tot slot is het voor mij van levensbelang om mijn vloer vrij te houden. Enerzijds omdat we een robotstofzuiger-huisdier hebben dat zich graag vastrijdt, anderzijds omdat het tijd en energie vergt om alles van de grond te heffen om eronder te poetsen. Tegenwoordig staan er enkel nog meubelstukken op onze vloer, en dan nog liefst op poten zodat ik ze niet hoef te verzetten. Zalig!

De allerlaatste fase om mijn poetsen te stroomlijnen was om er een routine in te stoppen. Door minder spullen te hebben, kon ik op dezelfde tijdspanne steeds meer gedaan krijgen. Zo kon ik ook steeds meer in detail gaan poetsen, waardoor ik tegenwoordig een rotatie-systeem op poten gezet heb. Bepaalde taken worden dagelijks gedaan (opruimronde, lavabo en spiegel, keuken, vaat). Andere taken worden wekelijks aangepakt (was doen, afstoffen, stofzuigen, dweilen, badkamer poetsen). En dan zijn er nog taken die elke 6 à 12 weken terugkeren (ramen wassen en detailpoetswerk). Zo is het ganse huis op een termijn van 12 weken volledig gepoetst, in slechts 4 uurtjes per week! Daarnaast las ik één maal per jaar een grote kuis in, waarbij alle binnenkanten van de kasten aangepakt worden. Zo blijft alles goed onderhouden met een minimum aan tijd én inspanning!

2 gedachten over “Proper huisje, rustig huisje!

  1. Heerlijk is dat he? Ik heb het zelfde als jij, een grondige hekel aan poetsen maar gek op een fris huis. Nu ik alleen dingen moet onderhouden die ook echt worden gebruikt, doe ik het met veel meer plezier en ben ik zo klaar!

    Like

Geef een reactie

