Hoe kan je een authentiek leven leiden?

Nog maar enkele generaties geleden ging de man uit werken en bekommerde de vrouw zich om de kinderen en het huishouden. Gelukkig zijn de tijden veranderd. Tegenwoordig kan je met je leven alle richtingen uit en zijn de opties eindeloos. Enerzijds een verademing om die keuze te hebben. Anderzijds brengt dit ook keuzestress met zich mee. Want telkens je een weg inslaat, vraag je je af of je de juiste beslissing nam. Wanneer er iets misloopt krijg ook vaak te horen dat het je eigen schuld is: je had immers eindeloos veel opties, maar je koos de verkeerde. Dit veroorzaakt bij mij veel onrust, maar ik zie het ook bij de mensen om me heen. Het is keuzestress over het verloop van je leven. Maak ik er het beste van? Haal ik het onderste uit de kan? Benut ik mijn capaciteiten maximaal?

Het resultaat is dat we schrik hebben om het verkeerde pad te kiezen. En hoe lossen we dit op? Eenvoudig: we doen alles! Uit vrees om het pad naar eeuwig geluk te missen, bewandelen we zoveel mogelijk paden. Onze agenda raakt overvol en we hebben amper tijd om te genieten. En erger: we leiden een leven dat niet bij ons past, een leven dat niet authentiek is.

Als je authentiek wil leven, moet je die ondoordachte beslissingen een halt toeroepen. Je moet op jezelf vertrouwen en naar je eigen wensen luisteren. Want jij bent de enige die weet wat je gelukkig zal maken, niet één of andere marketinggoeroe. Je zal minder zaken ondernemen, enkel nog datgene wat je oprecht gelukkig maakt. Je leven zal betekenisvol worden, met meer vreugde en minder spijt. Je zal minder paden bewandelen, maar je zal je héél goed bewust zijn waarom je die paden bewandelt. En als er onderweg eens iets misloopt, is de kans groot dat je je erdoorheen worstelt, omdat je wéét dat het jouw pad is. Dat is authentiek leven.

Geef een reactie

