De magie van het loslaten

Vorig jaar schreef ik over loslaten van overtuigingen. Ik was er tot dan toe steevast van overtuigd dat ik mijn weg volgde en dat geluk mij net om de hoek stond op te wachten. Helaas was het niet geluk, maar mentale vermoeidheid die mij opwachtte, waarbij ik enkele weken out ben geweest. Ook daarna bleef ik op dezelfde manier doorgaan maar ik merkte ik dat alles moeilijker werd. Opstaan, werken, eten, het huishouden, alles werd steeds onaantrekkelijker. Tot die ene dag, waarop ik snikkend thuis kwam van het werk. Niet omdat er iets gebeurd was, maar omdat ik tijdens de rit naar huis mijn overtuiging had losgelaten: dit was niet het leven dat ik wilde leiden en ik was niet gelukkig.

Het gekende loslaten

Die dag heb ik beslist om mijn zelfstandige zaak als grafisch ontwerper stop te zetten na vier jaar. Zoals je in de blogpost van vorig jaar kan lezen was voor mij stoppen = falen. Gelukkig besef ik intussen dat ik vier jaar lang een bloeiende zaak gehad heb, met tevreden klanten en zonder financiële zorgen. Toch iets om trots op te zijn!

Enkele weken later heb ik beslist om ook mijn voltijdse job als grafisch ontwerper stop te zetten. Brein: “Wat doe je nu? Geef je al je zekerheden op? Heb je wel een vangnet? Heb je wel een plan voor de toekomst?” Ik: “Nee, ik heb geen plan van aanpak. Deze beslissing is eng, maar het voelt juist aan. Voor het eerst in mijn leven luister ik niet naar jou, brein, maar volg ik mijn hart.” Rond deze tijd stuitte ik op een toepasselijk artikel in Flow Weekly. De essentie was dit: Als je op zoek bent wat je met je leven wil doen, moet je misschien minder hard proberen. Dan zal vanzelf wel duidelijk worden. Hmmm. Dat druiste in tegen alles wat ik normaal zou doen. Dus deed ik het. Ik vertrouwde erop dat er iets op mijn pad zou komen.

Het ongekende omarmen

Enkele dagen later googelde ik hoe ik zelf shampoo kon maken en kwam ik zo bij een opleiding tot Herborist. Een vak waar ik niets van af wist, behalve dat ik van de natuur hou. Ik was onmiddellijk verkocht. Intussen ben ik met mijn opleiding tot Herborist gestart en heb ik al vier succesvolle examens achter de rug.

Rond die tijd had ik ook een diepgaand gesprek met een goede vriendin. We praatten over over mijn beslissing om te stoppen met werken en mijn wil om een ecologisch leven te leiden. Naar aanleiding van dit gesprek, stuurde zij een artikel door dat ging over gediplomeerde mensen die ervoor kiezen om in de biolandbouw te werken. Het artikel inspireerde mij zo, dat ik halsoverkop een mail stuurde of ik als seizoensarbeider aan de slag kon op hun boerderij. Kort daarop werd ik uitgenodigd om een dag mee te draaien op de boerderij. Het werd een prachtige dag, maar daar bleef het bij want het seizoen was bijna gedaan en ze hadden geen extra arbeiders nodig.

Gedurende die dag had ik gepraat met een stagiaire, die mij op het idee bracht om mij in te schrijven bij Worldwide Workers On Organic Farms (WWOOF). Het concept van vrijwilligerswerk op een bio-boederij kende ik al langer, dus schreef ik mij meteen in. Daar vond ik tot mijn grote vreugde verschillende adressen die aan Permacultuur deden; net hetgeen waarin ik mij wilde verdiepen! Zo mailde ik naar Judith van Hof Ter Wilgen en was het na een kennismaking direct koekenbak. Vanaf september zou ik elke maandag, dinsdag en woensdag bij haar WWOOFen, zodat ik mij de tweede helft van de week kon concentreren op mijn Herboristenopleiding.

En sindsdien is dit mijn leven. Een compleet onherkenbaar leven als ik vergelijk met een jaar geleden. Wie had dat ooit durven dromen? Als je kan loslaten… Tja, dan gebeuren er dingen die je nooit zou kunnen voorspellen. Dan gebeurt er magie.

Geef een reactie

