Creatief gebruik van objecten

Hoe dieper we de konijnenpijn van het minimalisme induiken, hoe meer we ontdekken dat we spullen kunnen elimineren door creatief om te gaan met wat we in huis hebben. Geïnspireerd door deze post van Valhalla Vertelt, ben ik gaan nadenken welke multifunctionele spullen wij in huis hebben. Zaken die je één maal aankoopt, om er meerdere malen plezier aan te hebben. Of zaken die je helemaal niet hoeft aan te schaffen, omdat je creatief omspringt met wat je al bezit :)

Transportdoos voor de kat
Je kent die plastic bakken met handvat wel. Vroeger gebruikten we die enkel om poeziewoes naar de dierenarts te brengen. Tegenwoordig ligt er een handdoek in en is het één van haar favoriete slaapplekjes geworden!

Reis etui voor tandenborstel
Kwam standaard bij de tandenborstel. Ik stond om punt om hem weg te doen (de etui dan), maar Diederik vond hem toch handig. Dan maar een extra functie verzinnen: tussen het reizen door is de etui nu een opslagdoos voor flosdraad en ander tand-gerelateerde producten.

Picknick mand
Mooi afscheidscadeau van de ex-collega’s! Deze mand is handig om te picknicken maar ook om te kamperen. Tussendoor doet ie dienst als opslagmand voor onze kleine kampeerspullen.

Weckpotten
Mijn nieuwste liefde! Want ze zijn o zo multifunctioneel: geschikt voor opslag van droogvoer, om voeding te fermenteren, om restjes te bewaren… En hoewel ze een plekje hebben in de kast zijn de potten ook decoratief, dus stoort het niet als ze effe op het aanrecht staan :)

Natriumbicarbonaat, maagzout of baking soda
Gebruik ik om te bakken, als tandpasta, als mondspoeling, in mijn zelfgemaakte deodorant, als middel om geurtjes te verdrijven in frigo/kattenbak/vuilnisemmer/schoenen… Ik gebruik het ook om de matras van ons bed te verfrissen. Ook ideaal als schuurmiddel.

Natuurazijn
Gebruikt in de keuken, als allesreiniger, om mijn ramen te wassen, om te ontkalken, om sticker-residu van een bokaal te krijgen…

Kokosolie
Hiermee wokken we, maar maak ik ook deo. Kan je ook gebruiken om oil pulling te doen (goed voor je mondhygiëne), maar ook als smeersel op je huid of om te scheren.

Soda kristallen
Gebruik ik om potten te steriliseren en om de gootsteen te ontstoppen.

Etherische olie
Ik heb standaard vijf geurtjes in huis: citroen, lavendel, pepermunt, eucalyptus en tea tree. Elk heeft zijn eigen helende eigenschappen en gebruik ik in verschillende home-made producten of als geurtje in huis.

Wij worden graag geïnspireerd om nog creatiever om te gaan met onze spullen. Daarom: welke multifunctionele objecten/ingrediënten heb jij in huis?

Een gedachte over “Creatief gebruik van objecten

Geef een reactie

