Opruimrust?

Rond oktober 2015 had ik er genoeg van. We waren anderhalf jaar aan het opruimen en ik had er mijn buik vol van. Telkens ik dacht “Nu hebben we geen overbodige spullen meer in huis!” vonden we toch weer zaken die weg konden. Soms waren dit spullen waarvan de functie overbodig geworden was. Maar soms ook omdat onze gewoontes veranderen.

De kaap van twee jaar ontspullen

Ten einde raad gaf ik onszelf een tijdslimiet van maximaal twee jaar. Dan zou alles wat overbodig was buiten zijn. Daarna zouden we niet meer bezighouden met ontspullen. Het vergt tot slot energie om die spullen in te pakken en vervolgens te beslissen of je ze weggeeft aan iemand of schenkt aan een goed doel. Of misschien online verkopen zodat je er nog een cent aan verdient? Maar ook daar kruipt veel tijd in.

Intussen zijn we weer een half jaar verder en hebben we de kaap van twee jaar opruimen bereikt. En ik heb intussen mijn visie bijgestuurd. Ik denk niet dat er ooit zoiets komt als opruimrust. Er zullen steeds nieuwe spullen binnen komen (al is de instroom tegenwoordig een pak kleiner dan enkele jaren geleden!) en andere spullen zullen steeds weer overbodig worden. Als minimalist willen we ons uiteraard niet vasthouden aan die overbodige spullen, dus zijn we permanent op de uitkijk of er zaken weg kunnen.

Oplossing: de outbox!

Na wat opzoekingswerk hoe anderen hiermee omgaan, vind ik de beste oplossing om een outbox aan te leggen. Spullen dat geen nut meer vervullen, verzamelen we in een doos. Wanneer die vol zit, brengen we spullen naar de kringloop, of zoeken we er een geschikte thuis voor. Bovendien zal onze outbox ook dienst doen als een uit-het-oog-doos. Daarmee bedoel ik: over sommige zaken twijfelen we of ze nut hebben, maar krijgen we het niet over ons hart om ze direct buiten te zwieren. Daarvoor is de outbox een goede tussenstap. Een soort test om te zien of we het object kunnen missen. Dit maakt de stap om iets in de doos te stoppen kleiner én het wordt makkelijker om er afscheid van te nemen als blijkt dat we het niet nodig gehad hebben.

Wat zijn jouw tips om een goede uitstroom van overbodige spullen te garanderen?

2 gedachten over “Opruimrust?

  1. Zoiets heb ik ook. Zodra ik iets heb waarvan ik denk… dat heeft geen functie meer, gooi k het in een doos voor de kringloop. Eens in de zoveel tijd breng ik die dan weg.

    Like

Geef een reactie

