De lege frigo

Enige tijd geleden was er een vriend bij ons op bezoek. Het was een zaterdag en we zouden samen koekjes bakken. Ik had alle ingrediënten in huis gehaald en we waren de ganse namiddag druk in de weer. Tegen 18 uur gingen onze magen knorren en nodigde ik onze vriend uit om te blijven eten. Het zou niets speciaal worden, we zouden gewoon boterhammen met beleg eten.

We begonnen de tafel te dekken en intussen trok ik de frigo open om het beleg uit te halen. “Maar,” bracht onze vriend uit, “Jullie frigo is… leeg!” Ik was verbaasd over zijn reactie. Het duurde even voordat ik kon uitbrengen: “Maak je geen zorgen, we hebben voldoende eten in huis om het weekend door te komen.”

Op dat moment besefte ik hoe ver Diederik en ik gekomen zijn met onze vereenvoudigingen. Door bepaalde zaken in ons leven te stroomlijnen, is ons leven gemakkelijker geworden en hoeven we bij die zaken niet meer stil te staan. Zoals onze voedingsgewoontes dus. Dankzij ons weekmenu, weten we exact wat we in huis hebben en wat we voor de komende week moeten bijkopen. Inkopen doen we op maandag. Dus inderdaad, zaterdag en zondag ziet de frigo er voor een buitenstaander quasi leeg uit. Dat was mij nog nooit eerder opgevallen. Maar toch hebben we steeds voldoende in huis én zelfs extra voor het geval er onverwacht iemand blijft eten. Zoals die zaterdag dus.

Minimalisme gaat niet over te weinig hebben. Het gaat over net genoeg hebben. Onze frigo is ook nooit volledig leeg. Er staat steeds net genoeg in.

Geef een reactie

