Brave consument!

Een aantal jaar geleden zat ik in de luchthaven te wachten op een vlucht. Niet meteen het leukste tijdverdrijf: je zit er opgesloten met als enige afleiding boetieks met te hoge prijzen onder het mom dat er geen taksen op gehoffen worden. Neen dank je, dan liever mensen beloeren. Er valt steeds wel iets opmerkelijks te zien in die mengelmoes van culturen. Zo viel mijn oog op een gezin van vier: moeder, vader en twee kinderen zaten elk in stilte naar een eigen iPad te staren. Moeder en vader leken iets te lezen, terwijl de kinderen elk een spelletje speelden. Hoewel de tablet toen al redelijk ingeburgerd was, vond ik het toch opmerkelijk dat de twee dochters elk een eigen tablet hadden. Apple sprak na volwassenen nu ook kinderen aan als doelpubliek. En vandaag, wanneer we tablets in scholen tegenkomen en kinderen er hun huiswerk op doen, weten we dat ze in hun opzet geslaagd zijn. Op deze manier heeft Apple hun afzetmarkt verdubbeld. Een slimme zet.

Toch doet dit vragen rijzen. Ons huidig economisch model is gebaseerd op groei. Dit kan op twee manieren bekomen worden. Ofwel zoeken de fabrikanten en marketeers naar manieren om hun afzetmarkt te vergroten (zie voorbeeld hierboven). Ofwel overtuigen ze de consument om hun oude spullen links te laten liggen en te kiezen voor nieuwe versies van hetzelfde.

In het geval van de tablet lijkt de maximale afzetmarkt bereikt, niet? Elke volwassene en elk kind heeft een eigen tablet. Tenzij ze ons kunnen overtuigen dat iedereen meerdere tablets nodig heeft misschien? Eén op het werk en één thuis. Dan nog één ingebouwd in de keuken voor boodschappenlijstjes en recepten. Ja, ze zullen er nog in slagen! Om nog niet te spreken over het feit dat die tablets na enkele jaren moeten vernieuwd worden. Kassa kassa! (Voor Apple toch, iets minder voor die arme consument.)

Als afsluiter geef ik nog dit YouTube filmpje mee, over Planned Obsolescence, oftewel Geplande Veroudering. Dit is het systeem dat ons huidig economisch model in stand houdt: zaken laten verouderen zonder dat ze opgebruikt of kapot zijn. Vervangen zonder dat het nodig is. Zolang we maar blijven kopen en weggooien. Brave consument!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s