Méér en sneller kopen a.u.b.!

Onze huizen staan er vol van: gadgets die ons beloven het leven gemakkelijker te maken. Gebruiksgemak boven alles! Voor elke taak lijkt er tegenwoordig wel een apparaatje te bestaan dat het werk voor je doet.

Laatst was ik aan het snuisteren op een populaire webshop. Daar heb ik toch mijn ogen opengetrokken zeg! Zo kan men tegenwoordig een ei-ontkopper kopen. Voor 8 euro dan nog. Een ei-ontkopper, really?! Wat is er mis met een lepeltje op je eitje kloppen en het pellen? Eén pagina verder stond ik alweer versteld, dit maal omwille van de pruimenontpitter. Ja hoor, een apparaat enkel en alleen om… pruimen te ontpitten. Uiteraard kan ook de kersenontpitter niet ontbreken in het gamma.

Er kwam meer van dat. Een elektrische peper- en zoutmolen. Omschreven als een ‘must-have in elke keuken’. Toch in de mijne niet, dank je. Een draai geven aan mijn ouderwetse pepermolen lukt nog net. Dan is er nog de ananassnijder. En de eisnijder. De mangosplitter. De partjessnijder. De cacaostrooier (inclusief vormpjes!). De appel/peerdeler. De meloendeler ook uiteraard. Een snijhulp om je tomaat in gelijke schijfjes te snijden (ik verzin dit heus niet!). Een aardappellepel, ‘de ideale keukenhulp voor het uitlekken en opdienen van aardappelen‘. Panbeschermers om tussen je pannen te leggen als je ze opbergt (iets mis met een gewone doek?) En zo gaat het wel nog even door.

Als ik dergelijke zaken zie, krijg ik schrik. Als fabrikanten en marketeers zo ver gaan om de consument te overtuigen om te blijven kopen, dan wéét je toch dat dit niet kan blijven duren?! Hoeveel verder kunnen ze gaan voordat de massa beseft dat dit allemaal onnodig is? Dat dit zelfs contraproductief is? Want je vindt onmogelijk iets terug als je 1001 spullen in je kast staan hebt die je amper gebruikt. En wanneer de massa dit beseft, wat gebeurt er dan met onze economie, die op groei gebaseerd is?

Enerzijds ben ik blij dat ik zelf de verkoopspraatjes kan doorprikken en dat ik met een minimum aan spullen perfect comfortabel ben. Meer en meer mensen komen tot dit inzicht, wat positief is. Maar toch blijft ons economisch model hetzelfde: kopen, weggooien, kopen, weggooien… Alsmaar meer én sneller graag. Maar wat gebeurt er wanneer er meer minimalisten zijn dan consumenten? (Misschien een utopie, maar ik heb toch het gevoel dat er steeds meer mensen tot dit inzicht komen.) Dan kan dit model zichzelf niet in stand houden en zal de economie falen. En dan? Crisis? Werkloosheid en armoede? Terug naar de Middeleeuwen?

Hoewel ik minimalist ben in hart en ziel, besef ik ook dat minimalisme de vijand is van onze huidige, comfortabele maatschappij. Begrijp mij niet verkeerd: ik geloof dat minimalisme de toekomst is. De grondstoffen van onze planeet geraken nu eenmaal uitgeput, er zal sowieso verandering in ons gedrag moeten komen. Maar onze toekomst kan er pas rooskleurig uitzien als we nu beginnen nadenken hoe we die zullen aanpakken!

5 gedachten over “Méér en sneller kopen a.u.b.!

  1. Als je minder nodig hebt hoef je minder te kopen. Minder te verdienen. Minder te werken. Als dat voor iedereen geldt is er per saldo toch niets aan de hand? Bovendien kopen we dan misschien betere kwaliteit, gemaakt in de buurt, zodat mensen juist meer werk hebben en jongeren ook weer timmerman / reparateur / smid / etc kunnen worden en goed verdienen, in plaats van een baan moeten aannemen die uiteindelijk door robots in een ver land worden overgenomen…. denk ik. Nou ja, hoop ik he ;)

    Like

  2. Toen mijn moeder bij onze verhuis naar ons tussenstation kwam helpen om kasten in te laden, zei ze dat ik zoveel meer keukenspullen heb dan zij. Misschien moet, als onze verbouwinga klaar is, eens kijken wat er naar de kringwinkel kan. Ik vrees dat ik ook panbeschermers heb ☺️…

    Like

    1. Hihi, herkenbaar hoor! Als je je spullen kritisch bekijkt, besef je dat je helemaal niet zoveel nodig hebt. En als je het nadien nog eens creatief bekijkt, zie je dat véél spullen meerdere functies kunnen vervullen! Het is een echte verademing om minder in de keukenkasten staan te hebben, ik zou het zeker aanraden :-)

      Like

Geef een reactie

