Minimaliseren als koppel, hoe gaat dat?

Als koppel minimaliseren is niet evident. Vroeg of laat zullen er toegevingen moeten gebeuren. Het is een oefening in mild zijn voor elkaar en je leert openstaan voor andermans visie. Het doet je ook realiseren hoe verschillend mensen zijn en hoezeer elk persoon een andere waarde hecht aan spullen. Soms zul je je partner totaal niet begrijpen, maar toch moet je respect zien op te brengen.
Voor mezelf was dit een moeilijke oefening :) Als het aan mij lag was er een pak meer gerief de deur uit gegaan. Maar Diederik wilde het één en het ander toch bijhouden. Hierdoor zijn vaak discussies ontstaan (die soms hoog konden oplaaien waarbij ik al mijn vrouwelijke charmes in de ring gooide: Zie jij mij dan niet graag? *puppy-oogjes*) maar waar het uiteindelijk om draait zijn de compromissen die we konden sluiten en de vrede die we hierin kunnen vinden.
Een voorbeeld: Diederik bezit een reeks dvd’s van Star Trek. Ja, hij is een trekkie, en neen, ik heb hem de voorbije tien jaar niet één maal naar die dvd’s weten grijpen. Onbegrijpelijk is dat dan voor mij, dat hij die wil bijhouden. Maar op zo’n moment weet ik dat ik er respect voor moet opbrengen zelfs al snap ik hem niet.

Omgekeerd: ik besliste om mijn architectuurboeken weg te doen. Dat zijn vaak erg dure boeken. Helaas blijken zelfs de duurste boeken geen waarde meer te hebben. Zo kreeg ik van De Sleghte nog 20 euro voor een boek (in perfecte staat én met originele verpakking) waar ik ooit 99 euro voor neertelde. Pijnlijk. Diederik snapte niet dat ik het boek alsnog weg deed aan die prijs, maar hij legde zich neer bij mijn beslissing.

Het is een proces waar je samen in zit en waardoor je elkaar beter leert kennen. Je zal verschieten hoeveel verhalen boven komen drijven bij het sorteren van de spullen. Zo vonden we een houten vogel die ik nog nooit gezien had, maar die een grote betekenis bleek te hebben voor Diederik. Naar aanleiding van zijn verhaal hebben we de vogel uit de doos gehaald en krijgt die binnenkort een plekje in huis!

Nu het minimaliseren stilaan afgerond is (mag ook eens na twee jaar), zijn we beiden gelukkig met het evenwicht dat we gevonden hebben. Het extra gerief dat we bijgehouden hebben stoort me niet langer en het gerief dat weg is missen we niet. En dat is uiteindelijk waar het om draait: rust vinden met het gerief dat je hebt.

4 gedachten over “Minimaliseren als koppel, hoe gaat dat?

  1. Oh, zo gaat dat soms he? De man hier kan ook van die domme dingen willen houden. CD’s die al in geen 17 jaar zijn geluisterd, onder andere.
    20 euro voor dat boek, zo jammer he zulke dingen! Maar beter 20 euro dan nog 20 jaar stofhappen in je kast. Fijn dat je een eind klaar bent.

    Like

    1. Ja, jammer van het geld, maar het doet ook inzien dat materiële zaken niet zoveel waarde hebben als we willen geloven. En door die zure appel bijten zorgt ervoor dat je in de toekomst minder snel dezelfde fout maakt (of daar reken ik toch op :)

      Like

      1. Werd daar ook steeds makkelijker in. Eerst hield ik nog wel eens iets omdat het duur geweest was, maar wat levert houden op, behalve schuldgevoelens? Het is inderdaad een goede herinnering dat spullen vaak geen klap waard zijn….

        Like

  2. […] Ruim twee jaar geleden begon voor ons dit minimalistisch avontuur. Toen ik erover las, wist ik direct: Dit is iets voor mij, hier wacht ik al mijn ganse leven op. Weg met die troep! Bij Diederik lag dit anders. Hij kreeg -in tegenstelling tot mij- geen stress van onze bezittingen en zag weinig voordeel in ontspullen. Dit heeft meer dan eens tot frustratie, onbegrip en discussie geleid. Ik drukte mijn willetje te hard door, hij probeerde niet om mijn standpunt te begrijpen en… vuurwerk. Ach ja, we zijn ook maar mensen, en we gingen vaak beide in de fout. […]

    Like

Geef een reactie

