Anti-wegwerp-huis!

Minimalistisch leven is minimaal aankopen en minimaal verbruiken. Dit is ecologisch én financieel verantwoord. Daarom neem ik tegenwoordig alle wegwerpartikelen onder de loep. Telkens een verbruiksartikel uitgeput is, ga ik op zoek naar een duurzaam alternatief. En wat blijkt? Voor zowat elk wegwerpartikel bestaat een duurzaam alternatief. De aanschaf ervan is even duurder, maar op termijn komt het goedkoper uit omdat het lang meegaat. Bovendien wordt mijn wekelijks boodschappenlijst alsmaar korter. Een fantastische nevenwerking aangezien ik niet graag boodschappen doe :) En zo geschiedde het: de transitie naar ons anti-wegwerp-huis!

Keuken
Papieren servetten → katoenen servetten (met leuke patroontjes!)

Sponsjes → houten vaatborstel en flessenwisser
Keukenrol → dweil in stukken gesneden. Gebruikte doekjes worden in een zakje onder de gootsteen gestopt en dan mee met de wekelijkse was.

Plastic folie / aluminiumfolie / plastic zakjes → Bee’s warp of zelf maken. Of gebruik een badmuts om een kom af te dekken (van die gratis plastic dingen die je in hotels krijgt)

Bakpapier → wasbaar siliconen alternatief
Koffiefilters → french press (toegeven, we hebben hier ook nog een Nespresso staan. I know, I know…)
Onderhoud
Swiffer duster → plumeau met struisvogelveren. Een vod had ook gekund, maar dat gebruik ik niet graag.
Papieren zakdoeken → katoenen zakdoeken
Brillendoekjes → ik was mijn bril onder de kraan met een druppel afwasmiddel, nadien afdrogen met een vaathanddoek. Streepvrij, jawel!
Mop → sinds ik een handige mop heb, wil ik nooit meer terug naar dweil-en-trekker. Helaas waren we niet erg ecologisch toen we ‘m kochten en heeft ie een wegwerp-kop. Tot voor kort kocht ik steeds een nieuwe kop (brave consument!) tot ik recent de kop gewoon in de wasmachine stak (op koud en in een netje). Resultaat: een propere mop die ik kan herbruiken!
Hygïene
Watjes → wasbare pads
Wattenstaafjes → oorlepeltje
Maandverband → wasbare maandverbanden
Tampons → herbruikbare cups of zeesponsjes
Wat zijn jouw tips om wegwerpartikelen in huis te vervangen door duurzame alternatieven?
Geef een reactie

