Over Fast fashion

Ik herinner me hoe enthousiast ik was dat H&M eindelijk naar België kwam. Dat was het startschot voor de fast fashion in ons land: betaalbare, trendy kledij. Ik was volop aan het puberen en had een bescheiden spaarpotje. Ik kon mij de dure kleren van de boetieks niet veroorloven en schuimde daarom wel al eens kringwinkels af. Maar daar hingen voornamelijk oude-meetjes-kleren of items die geschikt waren voor verkleedpartijen. Maar dankzij H&M veranderde dit: eindelijk kon ik zélf mijn kleren betalen en dus zélf kiezen wat ik droeg! Geen gezeur meer van moederlief over dat duur truitje dat lang moest meegaan en dat ik daarom beter iets tijdloos kon kiezen. Nee, dankzij H&M was ik hip en mee met de mode! Dat die mode het jaar nadien al van gedacht veranderde, maakte niet uit. Evenals het feit dat de kleren niet kwalitatief waren. Ze waren goedkoop en het jaar erop zou ik mijn kleerkast opnieuw spijzen met de laatste creaties van de mode dictators.

Fast forward naar vandaag. Ik moest kleren hebben om in de tuin te werken gedurende de wintermaanden. Aangezien ik mijn kleerkast het voorbije jaar gehalveerd heb, was ik niet happig om deze terug aan te vullen. Maar ik kon wel leven met het idee om voor dit doeleind te kringwinkelen. Dus ging ik voor het eerst sinds lange tijd naar de kringwinkel, met een klein hartje. Mezelf hullen in oma-kledij die enkele maten te groot waren, ik had er niet bijster veel zin in. Maar mijn besluit om te kringen stond vast. En wat bleek? De keuze was immens! Even groot als in een andere kledingzaak. Ik was stomverbaasd. Rekken vol moderne kleren die er amper gedragen uitzien. Mooi gerangschikt volgens kledingtype en ook nog eens volgens kleur. Allemaal afdankertjes. Allemaal slachtoffers van de fast fashion. Ik vond er drie broeken en twee truien, allemaal perfect in mijn maat, voor slechts 12,5 euro.

Enkele maanden geleden werd ik gecontacteerd door Oxfam, waar ik op de vrijwilligerslijst sta voor grafisch werk. Ze zouden een filmavond organiseren, met de vraag of ik hen kon helpen met flyer en poster. Met plezier! De film True Cost gaat over fast fashion. Ik had de term nog niet gehoord, maar ik had wel al een vermoeden waar de film over zou gaan. Over de H&M’s in deze wereld en de enthousiaste menigte die er shopt en zich van geen kwaad bewust is. Zoals mezelf 15 jaar geleden dus. De film toont hoe mensonwaardig en ecologisch onverantwoord deze kleren tot stand komen. De true cost (of ware kost) van onze kleren wordt betaald door arbeiders in lageloonlanden en door moeder natuur. En dit allemaal zodat wij hier als middenklasse de illusie kunnen wekken van rijkdom. Een uitpuilende kleerkast, kost wat kost.

Sinds het zien van de film heb ik gezworen om nooit meer deel uit te maken van deze fast fashion. Voor een heleboel items kan ik terecht bij de kringwinkel, maar ook niet alles. Zoals schoenen of ondergoed. Voor die zaken haal ik enkel nog fairtrade en ecologisch verantwoorde producten in huis. Voor een mooi overzicht van verantwoorde mode in Gent, kan je terecht op deze blogpost van Zolea.

Bovendien heeft het kiezen voor ‘slow fashion’ iets rustig en eenvoudig. Het is een verademing om niet te hoeven bijblijven met de laatste modetrends. Daarnaast is het een geruststelling dat niemand slecht behandeld wordt of gewond geraakt of sterft zodat ik er modieus bij kan lopen. Verantwoorde kledij is duurder, maar kwalitatiever en gaat dus langer mee waardoor je ook minder kleren nodig hebt. En als je denkt dat minder kledij betekent dat je er minder stijlvol bijloopt, dan kan ik je geruststellen: niets is minder waar! Dat bewijst deze minimalistische kledij challenge

Geef een reactie

