Hoe maken routines je leven makkelijker?

Om je leven te vereenvoudigen kan je in je dagelijks leven heel wat kleine aanpassingen doorgevoeren. Minder spullen maar ook minder keuze is een goede zaak. (Leer hier meer over in de Ted Talk van Barry Schwartz). Grote figuren uit de business wereld als Steve Jobs en Mark Zuckerberg of deze toonaangevende Art Director uit New York hebben dit begrepen en creëerden een uniform om hun keuze te beperken en hun energie en beslissingsvermogen elders te besteden.
Het invoeren van dagelijkse en wekelijkse routines kan je leven drastisch vereenvoudigen. Zo weet je exact wat wanneer moet gebeuren en vergeet je niets. Om je te inspireren geef ik een overzicht van de vereenvoudigingen die wij in ons leven met succes toegepast hebben.

Voeding
Ontbijt: smoothie met vers fruit (via ons tweewekelijks bio-fruitpakket) of havermout met vers fruit of diepvries besjes.
Lunch: boterhammen met beleg (kaas of charcuterie) of iets zoet (zelfgemaakte confituur of honing).
Avondmaal: wij eten volgens een vast weekmenu.
Condimenten, sauzen, kruiden: houd van elk een beperkt aantal keuzes in huis. Je hoeft heus geen tien sauzen bij een maaltijd om lekker te eten.

Drank
Koffie: elk een favoriete koffie.
Thee: elk een favoriete thee.
Koude dranken: kraantjeswater, biologische amandelmelk of biologische sinaasappelsap.

Kleding
Kleine kleerkast: minder keuzestress over wat je moet aantrekken.
Dagelijkse accessoires: witte oorstekkers, trouwring, uurwerk en een riem.
Schoenen: ik heb er teveel, het is een lopende uitdaging om die te minimaliseren. *zucht*

Verzorging
Shampoo: geen. We spoelen ons haar met water.
Douchegel: geen. We gebruiken een blok zeep om ecologische redenen.
Vloeibare handzeep: geen. Zelfde reden als hierboven.
Deo: geen. We maak mijn zelf deo met natuurlijke ingrediënten.
Parfum: momenteel heb ik 2 parfums die ik opgebruik. Nadien stap ik over op zelfgemaakte parfum op basis van essentiële olie.
Make-up: ik draag geen dagelijkse make-up. Ik heb een kleine tas met basic make-up voor wanneer ik me opkleed. Ook enkele potjes nagellak.
Zalfjes en lotions: geen. Ik heb deze nooit gebruikt en krijg complimenten over mijn huid :) Voorlopig niet nodig dus!
Haarkleuring: geen. De eerste grijze haartjes steken de kop op (pun intended) sinds mijn dertigste. Het is moeilijk, maar ik hoop van vol te houden om mijn haar niet te kleuren. Voorlopig noem ik ze mijn wijsheidsharen, waardoor ik ze makkelijker kan aanvaarden :)
Hairstyling: ik kam mijn haar als ik uit de douche kom. Verder gebruik ik soms een stijltang.

Huis verlaten
Jas: één jas per seizoen, geen keuzestress welke ik moet aantrekken dus.
Sjaal: per seizoen heb ik 2 sjaals om uit te kiezen.
Handtas: ik heb één handtas waar alles klaar zit om het huis te verlaten. GSM erin en vertrekken maar!

Dagelijkse routines
Ochtend: koffie zetten, poezebeest vertroetelen, smoothie drinken, Desire Map invullen, kiné oefeningen, zonnegroet en meditatie, verfrissen en aan dag beginnen.
Avond: koken en eten, smoothie en lunch maken voor dag erop, vaat doen, kleren klaarleggen voor volgende ochtend.
Voor het slapengaan: Living Well-dagboek invullen.

Wekelijkse routines
Dinsdag: eten inkopen voor ons weekmenu.
Woensdag: vlees en vis kopen bij slager/vishandel en brood bakken.
Zondag: huis poetsen, kleren wassen en brood bakken.

Geef een reactie

