Minimalisme is méér

Als we denken aan minimalisme, denken we aan minder. Minder gerief, minder shoppen, minder consumeren, enz. Maar minimalisme is ook méér. Om het kort samen te vatten: ik heb meer tijd en energie voor de zaken die ik belangrijk vind. Voor iedereen zijn dit andere zaken, maar meestal zijn dit ervaringen. Zo ging het ook voor mij.

Meer creeëren. Ik heb mezelf leren haken en heb sindsdien 4 sjaals gemaakt en ben nu bezig met een deken. Ik ben ook zelf producten beginnen maken in huis: shampoo, conditioner, luchtverfrisser, deo, enz. In de toekomst wil ik zelf mijn wasproducten op een natuurlijke basis maken.

Meer nieuwsgierigheid. Waarschijnlijk doordat ik meer tijd heb, word ik nieuwsgierig naar zaken waar ik niets van af weet. Zo heb ik leren wol spinnen en wil ik leren manden vlechten. Gewoon omdat ik wil weten hoe dat allemaal in zijn werk gaat. Oude ambachten spreken mij enorm aan: de voldoening die je krijgt uit handwerk is immens!

Meer gezonde voeding. Ik heb eindelijk tijd gevonden om onderzoek te doen naar wat gezond is en wat niet. Daardoor heb ik nu een goed zicht op hoe een evenwichtig menu eruit ziet. Ik ben geen voedingsexpert en zeker geen keukenprinses, maar ik ben overtuigd dat we nog nooit zo gezond gegeten heb als vandaag!

Meer beweging. Doordat ik meer tijd/energie heb, lukt het mij om vaker te bewegen. Mijn dagelijkse kiné oefeningen hou ik al vijf maand vol, iets waar ik vroeger niet in zou geslaagd zijn. Ik maak ook tijd voor yoga of een zonnegroet tussendoor. In de toekomst wil ik een fiets aanschaffen zodat ik beweeg als ik naar de winkel ga (in plaats van de auto!).

Meer tijd voor mezelf. Tijd waarin ik een boek kan lezen of een film kan zien. Wat kan haken of in het bos kan wandelen. Met de kat kan knuffelen of mezelf kan overgeven aan een middagdutje. Als introvert heb ik deze me-time nodig om mijn batterijen op te laden.

Meer tijd voor vrienden en familie. Doordat mijn batterijen opgeladen zijn, heb ik meer energie om zaken buitenshuis te doen. Hierdoor breng ik meer tijd door met lieve en inspirerende mensen.

Meer mezelf zijn. Ik ken mezelf beter en toon mezelf meer. Ik verberg mezelf niet langer achter een kast gevuld met boeken omdat ik wil gezien worden als een intellectueel. Ik verberg mezelf niet langer achter kledij die ik niet mooi vind omdat ik wil gezien worden als een professional. Ik wil nu gezien worden om wie ik écht ben. Dit is een proces waar ik volop in zit en is voor mij het moeilijkste maar het meest bevrijdend deel van minimalistisch leven!

Waarvan heb jij méér gekregen dankzij minimalisme?

Geef een reactie

