Mijn No Poo-avontuur

Intussen loop ik al zes maand met een geheim rond. Enkel mijn dichte vrienden en familie weten ervan, hoewel de oplettende voorbijganger het al kon zien. Ik heb sinds zes maand mijn haar niet meer gewassen. Yep, dat lees je goed: sinds 20 april raakt geen shampoo (of ander chemisch goedje) mijn haar nog aan!

No What?!

Op het internet is dit gekend als No Poo (afkorting voor No Shampoo). No Poo kan je op verschillende manieren bekomen, maar de essentie blijft dezelfde: je weert alle chemische producten uit je haar. Iedereen heeft zijn eigen redenen om hieraan mee te doen. Soms is het omwille van ecologische redenen, soms gezondheids- of financiële redenen. Voor mij een beetje van alledrie :)

Een straatje zonder eind

Het idee achter No Poo is dat we ons haar (én gezondheid én natuur) beschadigen door onnatuurlijke en onnodige producten te gebruiken. Onnodig ja, want je hebt geen shampoo nodig om je haar vetvrij te houden. Het is zo dat onze hoofdhuid zichzelf perfect kan reguleren zodat we geen vettig haar hebben. Maar door gebruik te maken van shampoo, verstoren we die regulatie. Shampoo neemt de natuurlijke oliën van onze hoofdhuid weg, waardoor onze hoofdhuid er opnieuw produceert. Als we merken dat ons haar vettig wordt, wassen we het opnieuw en moedigen we onze hoofdhuid aan nog méér olie te produceren. Je snapt dat de balans hierdoor verstoord geraakt, waardoor ons haar alsmaar sneller vettig wordt en we alsmaar vaker wassen. Een straatje zonder eind dus.

Het goede nieuws is dat je dit ongedaan kan maken! Door geen shampoo meer te gebruiken. Het slechte nieuws is dat je een gewenningsperiode moet doorstaan. Dit is de periode dat je hoofdhuid nodig heeft om de overproductie aan oliën stop te zetten. Gedurende deze periode zal je haar dus erg vettig zijn. Hoelang deze periode duurt is van persoon tot persoon anders. Dit kan variëren van één tot zes maand.

Hoe doe je dat nu, zonder Poo?

Je kan kiezen om van de ene dag op de andere te stoppen met shampoo en je haar enkel nog te spoelen met water. Dit is de snelste methode, maar ook de lastigste: gedurende de gewenningsperiode zal je haar erg vettig zijn.

Als je zo’n drastische stop niet zien zitten, zijn er allerlei alternatieven. Je kan kiezen voor een natuurlijke shampoo uit de winkel, maar die zijn meestal duur. Je kan ze ook zelf maken. Het meest gebruikte alternatief is o.b.v. natriumbicarbonaat (NBC) en Appelazijn (AA). Ik volgende dit recept van GroenEnChic. Waarschuwing: online vind je getuigenissen van mensen die na enkele jaren NBC merken dat hun haar kapot gaat. Dit zou te maken hebben met de zuurtegraad van NBC dat te agressief is voor ons haar. Om die reden zou ik deze methode enkel gebruiken als overgangsmethode en niet op de lange termijn.

Mijn haar-avonturen-dagboek

Ik hield een haar-dagboek bij om mijn vooruitgang op te volgen. Hierbij de hoogtepunten:

20/04 Laatste maal shampoo in mijn haar!
24/04 Eerste maal wassen met NBC + AA: glibberige ervaring onder de douche, schuimt niet. Mijn haar is stug maar proper.
04/05 Tweede maal wassen met NBC + AA: er plak vuiligheid aan de kam na het wassen – bah!
12/05 Voor het eerst enkel met warm water gespoeld. Haar is vettig en ruikt niet fris.
25/05 Opnieuw gespoeld met water, haar blijft vettig maar de geur is neutraal. Vanaf nu spoel ik mijn haar 1x per week.
29/06 Mijn haar blijft vettig. Daarom heb ik vandaag nog eens met NBC + AA gewassen. Vanaf nu spoel ik opnieuw 1x per week met water.
13/08 Ik moet naar de kapper maar durf niet gaan met vettig haar. Daarom nog eens NBC + AA gebruikt. De kapper gaat akkoord om enkel water te gebruiken op mijn haar.
01/10 Mijn haar ziet er ok uit, maar voelt niet proper. Ik las dat dit kan komen wegens hard water met veel kalk (wat wij hebben). Een oplossing tegen kalk is azijn, dus heb ik beslist om mijn haar met verdunde AA te spoelen en daarmee lijkt mijn haar een stuk minder vettig.

Sindsdien spoel ik mijn haar 1x per week met verdunde appelazijn. Het ziet er proper en gezond uit, maar voelt niet prettig. Ik ben blij dat ik mijn haar in een staartje kan draaien!

Besluit: na zes maand maakt mijn hoofdhuid duidelijk minder olie aan, maar vetvrij is het niet. Ik heb met mezelf een pact gesloten om mijn wekelijkse azijnspoelingen vol te houden tot april 2016. Dan ben ik één jaar bezig met No Poo en zal ik kunnen evalueren of mijn avontuur een goede afloop kent of niet. Duimen maar!

4 gedachten over “Mijn No Poo-avontuur

  1. Dapper, zo volhouden als het ook niet helemaal meevalt! Ik heb mijn haar jaren gewassen met zo een “blok” shampoo, eerst van Lush, daarna uit de bio-winkel (een stuk zeep dus eigenlijk), maar na een jaar of 5 begon mijn haar heel erg te plakken; dus ik was nu weer met gewone shampoo (wel uit de biowinkel), maar misschien dat ik het binnekort weer eens probeer…

    Like

    1. Vreemd dat je haar na al die jaren opnieuw vet werd. Ik dacht ‘eens vetvrij, altijd vetvrij’, maar da’s geen garantie blijkbaar? Als ik na 1 jaar geen vetvrij haar bereikt heb, ga ik ook experimenteren met alternatieven als droge shampoo. Blijkbaar kan je ook wassen met honing en eieren en zo, al heb ik mij daar nog niet in verdiept…

      Like

  2. […] Het is meer dan een jaar geleden dat mijn haar nog in aanraking kwam met shampoo. Of enig ander chemisch goedje dat mijn haren zachter, glanzender, gezonder of rechter zou maken. Puur natuur, that’s the way we like it. Omarmen wat we meegekregen hebben en leven zoals het bedoeld was. Inclusief vette kop. Hoe mijn eerste zes maanden verliepen lees je hier. […]

    Like

Geef een reactie

