Identiteitscrisis

– Hallo. Mijn naam is Melissa, wie ben jij?
– Hoi, ik ben Karen.
– Dag Karen, wat doe je zoal?
– Ik ben management assistant. En jij?

Een functietitel. En met wat geluk nog een job omschrijving ter verduidelijking. Is dat het dan, is dat wie wij zijn? Een job met een fancy klinkende titel? Is dat onze identiteit?

Lang heb ik geloofd van wel, zoals veel anderen vermoed ik. Dat mijn waarde gelinkt was aan mijn job en hoe impressionant die was. Ik heb dan ook veel identiteiten gehad in de zoektocht naar wie ik was.
Ik ben medewerker in een hamburgerketen geweest.
Ik ben administratief medewerker geweest.
Ik ben interieurarchitect geweest.
Ik ben shopmanager geweest.
Ik ben grafisch ontwerper geweest.

En nu? Nu ben ik gestopt met werken. Vrijwillig. Byebye identiteit, hello interne crisis. *Stemmetje in mijn hoofd: Wat zeg ik nu als iemand mij vraagt wat ik doe? Ik kan toch niet zeggen dat ik niet werk én dat ik geen kinderen heb? Dan denken ze zeker dat ik lui ben!*

Akkoord, ik werk niet meer. Maar dit is niet uit luiheid; daar had ik heel andere redenen voor. Dus als iemand vindt dat ik lui ben omdat ik niet werk, is dat niet de waarheid. Mijn identiteit hangt nu eenmaal niet af van wat ik doe. En weet je wat? Ook mijn eigenwaarde laat ik daar niet van afhangen! Niet wat ik doe, maar wie ik ben is wat telt.

– Hallo. Mijn naam is Melissa, wie ben jij?
– Hoi, ik ben Karen.
– Dag Karen, wat doe je zoal?
– Ik ben management assistant. En jij?
– Ik ben een vrouw, een echtgenote en een vriendin. Ik ben een dochter, een zus en een tante. Ik ben een dromer, een creatieveling en een criticus. Ik ben een introvert, een perfectionist en een generalist. Ik ben natuurliefhebber, dierenvriend en crazy cat lady.

Ik ben zoveel meer dan een fancy functietitel.
Bring it on, vraag mij maar wie ik ben! Ik ben er klaar voor!

Geef een reactie

