Gratis is niet voor niets

Overlaats las ik een blogpost op Minimal Millennial dat gratis spullen eigenlijk helemaal niet gratis zijn. Ze kosten ons tijd (meenemen, opkuisen, plaatsen, onderhouden) en ze kosten ons ruimte (fysieke en mentale ruimte die je aan andere zaken had kunnen besteden). Als je een rationeel persoontje bent (zoals ik), kick je op cijfers. Dus sloeg de nerd in mij aan het rekenen…

Hoeveel kost een object in huis ons eigenlijk?

Als voorbeeld neem ik onze slaapfauteuil die we recent weggaven. Ik had deze gekocht in mijn studententijd en heb er veel plezier aan beleefd. De laatste vier jaar gebruikten we hem niet meer, maar toch bleef ie staan. Uit gewoonte. Hij was 80cm breed op 100cm diep, oftewel een oppervlakte van 0,8 vierkante meter.
Als ik onze maandelijkse huishuur deel door het bewoonbaar oppervlakte van ons appartement, kom ik op een kost van 4,53 euro per vierkante meter. Als ik dit vermenigvuldig met 0,8 (oppervlakte van de fauteuil), is dit 3,63 euro per maand, ofwel 43,6 euro per jaar!
Besluit: De voorbije vier jaar heeft onze ongebruikte fauteuil ons 174,4 euro gekost! Méér dan de initiële aankoopprijs van de zetel!

Is minder gerief = goedkoper leven?

Uiteraard is onze huishuur niet omlaag gegaan omdat de fauteuil weg is. Maar als je het grotere plaatje bekijkt en overbodige spullen wegdoet, kan je overwegen om kleiner te gaan wonen! Want minder gerief = minder nood aan oppervlakte = een pak goedkoper!
Mijn nieuwsgierigheid is gewekt… Ik maak dezelfde berekening voor enkele andere objecten in ons huis waar we zonder kunnen. Kastje in de hal: 17,4 euro/jaar. Keukentafel: 47,3 euro/jaar. Gastenkamer: 550,0 euro/jaar. Antieke kast: 39,1 euro/jaar. M.a.w. zouden we makkelijk 697,4 euro/jaar kunnen uitsparen door kleiner te wonen en deze overbodige spullen en ruimtes achterwege te laten. Zonder in te boeten aan levenskwaliteit. Wauw! Mijn motivatie om kleiner te wonen wordt alsmaar groter!

Geef een reactie

