Een eenvoudige voorraadkast

Aanvankelijk zouden we enkel onze bezittingen minimaliseren, maar anderhalf jaar later is onze visie erg veranderd. Niet enkel onze bezittingen, ook onze voorraadkasten zijn een stuk luchtiger.

Het is allemaal begonnen met de vraag: Waarom? Waarom willen wij een grote keuze hebben? En worden wij hier gelukkiger van?
Volgens ons niet. Wij denken niet gelukkiger te worden van veel keuze. Integendeel. We vonden het lastig om iets tegen ons zin op te eten omdat het dreigde slecht te worden. We werden ook lastig als iets in de vergetelheid was geraakt en het onaangeraakt de vuilnisbak in ging. We werden onrustig van de verspilling en dat kwam vaker voor dan ik wil toegeven.

Na het opstellen van ons vast weekmenu, hebben we beslist om onze voorraad op te eten. Het is een work-in-progress: we willen zo weinig mogelijk verspillen dus eten/drinken we alles stilaan op. Enkel de wekelijks gebruikte zaken worden opnieuw aangevuld.
Hieronder een overzicht hoe onze voorraadkast eruit zal zien eens we klaar zijn:

Koude drank: appelsap, appelsiensap, amandelmelk en kraantjeswater.
Warme drank: 2 soorten koffie en 2 soorten thee, elk onze favoriete smaak.
Alcohol: wijn, geen bier (dit hadden we enkel voor bezoek) en drank om onze favoriete cocktails te maken.
Droogvoer: volkoren spirelli, bruine rijst, havermout en noten. Alle groenten kopen we tegenwoordig vers of diepvries.
Zoet broodbeleg: honing van de imker, speculoospasta en huisgemaakte confituur.
Sauzen en condimenten: mosterd, pickles, soja saus, zoetzure saus en balsamico azijn.
Kruiden en zoetstoffen: zout, peper, oregano, rozemarijn, lookpoeder, kaneel en curry. Zoet: rietsuiker, kandijsuiker en stevia.

Om onze beperkte selectie niet beu te worden, variëren we met onze aankopen: de ene keer kopen we spirelli, de volgende keer penne. Zo hebben we afwisseling zonder alles tegelijk in huis te hebben!
En als we dan toch érg veel zin krijgen in iets anders, kunnen we dat klaarmaken op zaterdag, de vrije dag in ons weekmenu!

Ook onze niet-voeding moet eraan geloven: shampoo’s die we verzameld hadden van hotels, gratis parfumstaaltjes, een gigantische collectie zeepjes… Vermoedelijk kunnen we een jaar of twee verder zonder dat we zeep hoeven te kopen :-)

Voordelen van een kleinere voorraadkast
1. Overzicht: je ziet direct wat je in huis hebt en wat je moet bijkopen.
2. Minder verspilling: er geraakt niets in een hoekje geduwd waar het vergeten wordt en over datum gaat.
3. Minder bergruimte: plaats besparing en dus ook geld besparing (reken maar uit hoeveel vierkante meter opslag je in huis hebt en hoeveel je dat maandelijks kost!)
4. Minder keuzestress.

Het geeft rust om enkel in huis te hebben wat je gebruikt. Alles heeft een nut en niets wordt verspild. Win voor de portemonnee én win voor de natuur!

15 gedachten over “Een eenvoudige voorraadkast

      1. Is je voorraadkast inmiddels zoals je wenste volgens deze column of heb je nog steeds voorraden die op moeten? Ik herblog hem overmorgen, na mijn eigen post over allemaal verschillende granen en bonen in mijn kast waar ik vanaf wil.

        Liked by 1 persoon

    1. Intussen is de voorraadkast exact zoals we willen! We zijn zelfs nog verminderd: we drinken geen fruitsap meer, hebben nog maar 1 soort koffie, wel veeeeel kruidenthee, geen wijn/bier/cocktaildranken (enkel gin en whiskey voor de man), geen zoetzure saus/soja saus/balsamico azijn, geen speculoospasta, ook geen lookpoeder/kandijsuiker/stevia meer. Eigenlijk is er best nog een stuk van af gegaan sinds ik dit schreef :) En toch heb ik steeds het gevoel dat we een overvloed aan eten en opties in huis hebben. Echt leuk!

      Liked by 1 persoon

      1. Wow, inspirerend. Ik hoop dat ik snel ook zover kom. Wat ik vervelend vind, is dat ik nu allerlei impopulaire dingen moet gaan opmaken. Miskopen zeg maar. Omdat ik geen eten weg wil gooien. Zoals baobabpoeder, wat op zich lekker zoet is, maar de mijne is geen poeder maar hard geworden vruchtvlees met grote zwarte pitten erin. Ik heb van alles geprobeerd, maar ik krijg het vruchtvlees en de pitten niet gescheiden. Dus ik heb alles op de composthoop gegooid, en kijk verlangend uit naar miniapebroodboompjes…..

        Liked by 1 persoon

    2. Haha, baobabboompjes zijn wel leuk natuurlijk moest dat lukken ;-) Ik herken het wel, ik gooi ook niet graag iets weg. Het enige dat ik uiteindelijk weg deed zonder op te maken was het stevia. Vonden we niet lekker en bovendien las ik dat de witte poedervariant (welke ik gekocht had) helemaal niet zo natuurlijk is als ze laten uitschijnen, dus heb ik ‘m gewoon weggedaan.

      Liked by 1 persoon

  1. Dit is op sprokkelen herblogden reageerde:
    Soms kom ik bij een ander precies dezelfde ontwikkeling tegen als bij mezelf. Maar dan een paar jaar eerder natuurlijk. Hier een blog dat exact aansluit waar ik nu mee bezig ben: niet alleen minder, maar eenvoudiger, simpeler, om te beginnen het keukenkastje. Geweldig blog, lezen!

    Liked by 1 persoon

    1. Eens je er mee begin verschiet je toch wat je allemaal in je voorraadkast verzamelt hebt, niet? Het hoeft ook niet basic te worden, zolang je er jezelf maar goed bij voelt, da’s het belangrijkste vind ik.

      Like

Geef een reactie

