Het jaar dat ik mezelf zou veranderen

Je kent ze wel, die periodes dat je niet goed in je vel zit. Wanneer je alles in vraag stelt en de wereld op zijn kop lijkt te staan. Je hoofd vol met vragen en twijfels. Begin 2014 had ik zo’n periode. Diederik zat in het buitenland voor zijn werk. Toen hij ’s weekends naar huis kwam liepen we van her naar der, uitblazen kon pas op maandagavond. Het was teveel en ik ging er aan onderdoor. Toch was Diederik’s afwezigheid niet de oorzaak van mijn mentale dip, maar de spreekwoordelijke druppel.

In februari had ik er genoeg van. Jarenlang had ik door mijn dipjes geworsteld op eigen houtje, maar dat koste veel tijd en energie. Ik lichtte mijn omgeving in dat ik hulp zou zoeken en tot mijn grote verbazing kreeg ik van iedereen steun en begrip.

Vol moed startte ik aan mijn doel: mezelf veranderen tegen eind 2014! Ik schreef me in voor allerlei cursussen. Fit in je hoofd. Anders leren omgaan met piekeren. Herbronnen door Reflectie. Relax yoga. Mindfulness. Assertiviteitstraining. Zelfvertrouwen via stemgebruik. Lichaamstaal. Daarnaast zocht ik een therapeute op. Ik, die alles zelf oploste, zat nu tegenover een wildvreemde die ik om hulp vroeg. Het was confronterend, maar gaandeweg werd het makkelijker en voelde ik mij lichter, dus bleef ik gaan.

Eind 2014 keek ik terug op een uitputtend jaar. Wanneer je jezelf in allerlei mentale oefeningen stort, kom je jezelf tegen. Het kan moeilijk zijn om de harde realiteit van wie je bent onder ogen te zien. Mijn doel om mezelf te veranderen heb ik niet gehaald, want ik had het verkeerde doel voor ogen. 2014 werd het jaar waarin ik mezelf leerde kennen. Ik had mezelf durven aankijken met mijn kwaliteiten en mijn gebreken. Ik stond in contact met mezelf en wist beter dan ooit wie ik was. Er ging een nieuwe wereld voor me open, met eindeloos veel mogelijkheden.

De beslissing om minimalistisch te leven komt voort uit het feit dat ik mezelf beter heb leren kennen. Ik was ongelukkig in mijn materialistisch leven, maar toch heeft het 30 jaar geduurd om dat aan mezelf toe te geven. Minimalisme is nu eenmaal niet het meest bewandelde pad, maar het is ons pad.

Geef een reactie

