Hoe wij minimalisten werden

Ons pad naar minimalisme werd jaren geleden gelegd, al waren we ons er toen niet bewust van.

Als student was het mijn grote droom om naar het buitenland te trekken. Ik probeerde op Erasmus te gaan. Daarna probeerde ik een stageplaats in het buitenland te versieren. Dan onderzocht ik mijn mogelijkheden om deel te nemen aan een Leonardo stage. En tot slot zocht ik werk in het buitenland. Telkens had ik de pech de stage te mislopen of het geluk een job in België in de schoot geworpen te krijgen. En zo rolde ik het werkleven in met een grote honger voor een buitenlandse ervaring.

Kort daarop leerde ik Diederik kennen, die toerisme gestudeerd had. Ik vertelde hem over mijn droom, die alsmaar onwaarschijnlijker werd naarmate ik meer verankerd geraakte in het werkleven. We zochten samen naar alternatieven en vonden een programma om gedurende één jaar in het buitenland te verblijven. We sloten een pact en spaarden ons de jaren nadien te pletter. Begin 2010 boekten we onze vlucht, zegden we onze huur en onze jobs op. Tegen het voorjaar verhuisden we al onze bezittingen naar de zolders van onze ouders en tegen juni zaten we op het vliegtuig richting mijn grote droom: een jaar Australië.

We kochten ter plaatse een oude 4×4 en een tent: ons huis gedurende zes maand. Wanneer we in steden kwamen sliepen we in een jeugdherberg. We hadden weinig bezittingen (enkel wat in onze rugzak paste) en weinig privacy. Maar we hadden de vrijheid en de tijd om te doen wat we liefst deden: genieten van een prachtig land en van elkaar. Van alle spullen die ik thuis had achtergelaten, waren het bizarre zaken die ik miste: mijn broodmachine en mijn koffiezet. Mochten we lekker brood en goede koffie gevonden hebben in Australië, had ik die toestellen misschien niet eens gemist.

Ondanks dat we goed gespaard hadden, was ons budget toch krap. Elke cent die we konden uitsparen was een overwinning. Uiteindelijk hadden we ons budget zo goed beheerd dat we genoeg over hadden om een maand Nieuw-Zeeland mee te pikken. Een prachtige ervaring, die elke cent omdraaien waard geweest is!

In mei 2011 keerden we terug naar België en verhuisden we naar ons eigen stekje. Na de verhuis bekeek ik de gigantische stapel dozen. Ik kon mij met de beste wil niet voor de geest halen wat daar allemaal in zat. Bij het uitpakken werd ik onwel van de hoeveelheid spullen die we hadden. We hebben er toen een bescheiden deeltje van weggedaan, maar het gros kreeg een plekje in huis want dat was toch normaal.

De jaren nadien wrong er bij mij iets, maar ik kon er mijn vinger niet op leggen. Ik was mij bewust dat materialisme mij niet gelukkig maakte. Maar ik wist niet wat ik anders kon doen dan meegaan met de stroom. In januari 2014 was ik er slecht aan toe en voelde ik mij alsof ik iemands anders’ leven leidde. Mijn moeder kwam toen op de proppen met het boek van Tammy Strobel: You Can Buy Happiness (And It’s Cheap). Tammy vertelt over haar ommezwaai van een materialistisch leven naar een leven met weinig gerief in een klein huis op wielen (een zogenaamd Tiny House). Hoeveel keer heb ik niet gejuicht: Ja, dat vind ik ook! Eindelijk iemand die mij begrijpt!

Ik werd trouwe lezer van Tammy’s blog, RowdyKittens. En via haar kwam ik terecht op andere blogs, waar ik leerde dat de drang die ik voelde minimalisme heette. Begin 2014 gooide ik het roer om en begon ik gerief weg te doen. Na enkele maanden zag ook Diederik de bevrijding van het minimalisme, en samen hebben we het pad verder gezet tot waar we nu zijn. Het is sinds Australië de meest avontuurlijke, verrassende en spannende reis die we samen gestart zijn. Een reis die ons voor eeuwig zal veranderen. Een reis die ons elke dag dichter bijeen brengt. En een reis die wij iedereen toewensen.

2 gedachten over “Hoe wij minimalisten werden

Geef een reactie

