Welke mijlpalen mag je verwachten als minimalist?

Ieder heeft zijn eigen redenen om met minimalisme te beginnen. Soms financieel, soms emotioneel, soms omwille van praktische redenen of puur esthetisch. Toch zijn er gelijkenissen die vaak terugkomen in de tocht naar minimalisme. Hieronder een overzichtje van onze mijlpalen, die we vaak ook bij anderen zien terugkomen.

1. Minder gerief
Ons startdoel: een minimalistisch leven leiden want we worden niet gelukkig van materialisme. We beslissen om alle spullen die we niet vaak gebruiken of die ons geen plezier bezorgen weg te doen.

2. Minder aankopen
Naarmate we spullen wegdoen, merken we hoeveel geld we hebben uitgegeven aan onnodige zaken. Schuldgevoelens en schaamte overvallen ons. We beslissen om bewuster te kopen: pas als iets aan vervanging toe is of als het een echte meerwaarde biedt, kopen we het. We lassen een bedenktijd in voor grote aankopen.

3. Minder ruis
Ons fysiek leven voelt luchtiger en vrijer. Maar we merken dat we ons mentaal niet zo bevrijd voelen. Daarom melden we ons af van nieuwsbrieven en reclamefolders. Zo blijven enkel belangrijke zaken over in onze inbox en brievenbus. Op mijn GSM zet ik alle notificaties uit, vanaf nu lees ik die als het mij uitkomt.

4. Minder digitaal leven
Ik start aan een sociale media-sabbat gedurende twee maand. Het is snel duidelijk dat ik het totaal niet mis. Ik meld mij af van Facebook, LinkedIn en Instagram. Ik verwijder What’s App van mijn GSM.

5. Minder afleiding
Ik verwijder alle onnodige apps en games van mijn GSM. Mijn GSM is tegenwoordig enkel nuttig om te bellen, smsen en mailen, alsook voor transport (treinuren, busuren en GPS). Verder vormt mijn GSM geen afleiding meer. Mijn hoofd wordt rustiger naarmate ik meer tijd heb om even voor mij uit te staren en mijn gedachten te ordenen.

6. Minder JA zeggen
We zeggen minder vaak ja op een verzoek om iets te doen. We beseffen dat onze tijd beperkt is en dat we die moet verdelen tussen leuke uitstappen en thuis de batterijen opladen. We wegen elk verzoek af: hebben we de energie en de wil om dit te doen? Brengt deze activiteit ons iets bij? We weigeren beleefd als het te veel wordt.

7. Meer echte connecties
We leven op van echte connecties, in levende lijve. De introvert in mij heeft recuperatietijd nodig, maar die is tegenwoordig aanwezig in ons leven. We genieten volop van geselecteerde uitjes met vrienden en familie, en we zien/horen belangrijke mensen in ons leven vaker.

8. Gezonder leven
Na het verzorgen van onze geest, komt nu het verzorgen van ons lichaam aan bod. We hebben een gezond weekmenu op poten gezet. Verder verdiepen we ons in allerlei gezondheidsblogs. We eten meer groenten, meer vis, meer fruit, meer noten. We eten minder vlees, minder melk, minder zoetstoffen, minder verzadigde vetten.

9. Meer eco, bio en fairtrade
Gezien we meer tijd én energie hebben, kunnen we ons onderdompelen in de wereld van eco, bio en fairtrade. Ik heb hier steeds belang aan gehecht, maar verder dan een bio-product uit de supermarkt kwamen we niet. Nu onderzoeken we welke producten een goede afkomst hebben en trachten we die producten te steunen.

10. Meer zelf doen
Vroeger kochten we alles kant-en-klaar. Maar doordat we gezond en ecologisch willen leven, willen we meer zélf maken. Zo begrijpen we wat we in huis hebben en dat zorgt weer voor rust.
We hebben allerlei nieuwe skills verworven: haken, wol spinnen, shampoo en conditioner maken. In de nabije toekomst willen we ons eigen poets- en wasproducten maken. Vanaf oktober volg ik een opleiding tot Herborist om nog meer producten op een ecologische manier te kunnen maken.

Zoals je ziet heeft ons pad naar minimalisme ons langs mijlpalen gebracht waarvan we nooit hadden kunnen dromen. En dat op anderhalf jaar tijd! Ons grootste inzicht is dat tijd en gezondheid onze twee belangrijkste grondstoffen zijn. En geld/materialisme slorpt beide op als je niet uitkijkt.

Geef een reactie

