Spijt van het minimaliseren?

Intussen zijn we anderhalf jaar aan het opruimen in huis. De eerste ronde verliep systematisch: kamer per kamer namen we elke kast, elk rek en elke doos onder handen. Sindsdien gebeurt het meer organisch: als ik opmerk dat ik iets een tijd niet meer gebruikt heb, leg ik het in den bak. Den bak is een doos waar we alle spullen verzamelen die het huis uit gaan. Op tijd en stond rijden we ermee naar de Kringwinkel of geven we het weg.
Na een jaar kan ik zeggen dat ik geen spijt heb van onze beslissing om met minder gerief door het leven te gaan. Ik heb meer bewegingsruimte in huis, ik heb minder werk met het huishouden én ik voel me lichter. Een pak emotionele ballast lijkt verdwenen, wat niet wil zeggen dat ik geen herinneringen meer heb. Maar herinneringen komen nu voort uit digitale foto’s, gesprekken, anekdotes, enz.
Eerlijkheidshalve moet ik één object aanhalen, dat ik had willen bijhouden. Een object waarvan ik het totaal niet zou verwachten: een oude trui van Greenpeace, die ooit van mijn vader was. De trui was niet zo mooi en veel te groot voor mij, dus schonk ik hem aan een goed doel. Achteraf gezien had ik er liever een kussen mee gemaakt. Op zich mis ik de trui niet (hij lag onder in de kast en ik trok hem nooit aan), maar er was jeugdsentiment aan die trui verbonden.
Als ik de uiteindelijke balans opmaak is dat één object op honderden items die de deur uit gingen. Ik heb absoluut geen spijt dat we deze stap gezet heb. En misschien valt het afscheid van de trui mij ook beter na het schrijven van deze blogpost, want nu vereeuwig ik hem op een andere manier :)
Update: intussen zijn we acht maand verder, en mis ik die trui niet meer. Ik heb er vrede mee genomen dat ie weg is, en moest ie er nu nog liggen dan had ik ‘m nu weg gedaan. Minimaliseren is een proces, en zolang je niets forceert kom je vroeg of laat op het punt dat je je spullen kan loslaten. En da’s een zalig gevoel!
Geef een reactie

