Vergelijking is de dief van ons geluk

Vergelijking is de dief van je geluk. Deze uitdrukking hoorde ik laatst in de Slow Your Home podcast. Toevallig is dit een thema waar ik de laatste tijd veel over nadenk.

Wat volgens velen een drastische ingreep was, was mijn beslissing om af te stappen van sociale media. Vroeger was ik op Facebook, LinkedIn, Instagram en Pinterest te vinden. Tegenwoordig is dat enkel nog Pinterest, en ook dat is erg geminderd.
Mijn grootste probleem met sociale media is onze vergelijkingscultuur: je eigen leven vergelijken met dat van anderen. Uiteraard is de ene persoon hier gevoeliger voor dan de ander – ikzelf ben hier héél gevoelig aan. Maar is het niet zo dat we ons beste beentje voor zetten op sociale media zodat anderen zouden zien wat een mooi leventje we leiden en misschien lichtjes jaloers zouden worden? Ach nee, dat doen we natuurlijk niet!
Op Facebook zag ik anderen verre reizen maken. Hoewel ik zelf een mooi stukje van de wereld gezien heb, kreeg ik het gevoel dat anderen meer tijd en geld hadden om te reizen.
Op LinkedIn zag ik anderen promotie maken en fancy functietitels versieren. Intussen bleef ik onderaan de ladder en voelde ik mij niet succesvol.
Op Instagram zag ik prachtige creatieve projecten verschijnen. Hoewel ik zelf ook ontwerper ben, had ik het gevoel dat mijn creativiteit hier niet aan kon tippen.
Je zou kunnen zeggen ‘Niet zeuren, stop gewoon met vergelijken!’ Maar hoe hard ik ook probeerde, sociale media speelde op een bewust én onbewust niveau op mij in. Mijn gemoed en mijn zelfbeeld leden eronder en -het ergste van al- ik verloor uit het oog wat ik zélf wilde in mijn leven. Ik liet mij leiden door trends en hebbedingen in de hoop op een gelukkig leven. Maar helaas… De dag erop kwam er iets nieuw aanwaaien en begon het allemaal opnieuw.
Met mijn beslissing om van sociale media af te stappen is deze vergelijksgewoonte verdwenen. Ik heb nog contact met échte vrienden. Als het hen goed voor de wind gaat ben ik oprecht blij en leef ik mee. Bovendien kan ik steunen en helpen, wat mij betrekt bij leuke momenten in andermans leven. Maar vrienden delen evengoed hun downs met elkaar. Zo besef je dat een leven niet enkel rozengeur en maneschijn is, allemaal hebben we ups en downs.
Natuurlijk wéten we dit wel, maar we merken dit niet op sociale media. Daarom heb ik mijn focus verlegd van sociale media naar inspirerende en motiverende blogs. Sindsdien hebben mijn leven, mijn wensen en mijn dromen een andere invulling gekregen. Mijn zelfbeeld is weer wat omhoog en ik heb een duidelijke visie hoe ik mijn leven wil leiden: sober qua materiaal, maar gevuld met ervaringen en echte vriendschappen.
Vergelijking is de dief van je geluk is mijn nieuwe mantra.
Een gedachte over “Vergelijking is de dief van ons geluk

Geef een reactie

