Sociale Media Detox

Even voor je uitstaren bestaat niet meer. Elke minuut wordt gevuld met communicatie en informatie. We zijn steeds mentaal actief. Hoe prachtig de uitvinding van de gsm ook is, sinds internet in onze broekzak zit kennen we geen rust meer.
Wachten op de bus? Even Twitter checken. Op restaurant gaat manlief betalen? Snel een fotootje plaatsen op Instagram. Reclame tijdens de film? Effe scrollen op Facebook.

Ik ben steeds mee gegaan met technologische trends, maar nu is het genoeg geweest. Ik wil mij kunnen afzonderen zonder gestoord te worden. Ik heb momenten nodig die volledig de mijne zijn zonder met anderen te moeten communiceren. Daarom heb ik beslist om sociale media uit mijn leven te weren. Hierbij enkele stappen die je kan ondernemen om het zelf te proberen.

1. Hou een sociale media-sabbat van 2 maand.
Als je account afsluiten drastisch lijkt, probeer het dan eerst tijdelijk. Ga naar je account en zet alle notificaties en mails uit. Stuur een berichtje naar iedereen dat je tijdelijk niet bereikbaar bent via sociale media. Daarna verwijder je de favorieten in je browser en delete je alle sociale apps van je gsm. Maak het jezelf zo moeilijk mogelijk om aan te loggen en maak de verleiding zo klein mogelijk door geen icoontjes tegen te komen op je gsm.

2. Bereid je voor op een gewenningsperiode.
De eerste weken zijn het moeilijkst. Je zal een grijpreflex hebben naar je gsm wanneer er een dood moment is. Maar eens je de gsm vast hebt zal je je herinneren dat er niets te doen valt en zal je je gek voelen. Hou vol, dit gevoel gaat over en wordt vervangen door rust en het genieten van die rust.

3. Evalueer de sabbat.
Na twee maand kan je evalueren hoe je je voelt. Voel je je rustiger dan vroeger? Geniet je ervan dat je even voor je uit kan staren? Of vervloek je mij dat ik je twee maand van sociale media afgehouden heb? Heb je je vrienden vaak gehoord of voel je je afgezonderd? Wat de uitkomst ook is, nu heb je een duidelijk beeld wat sociale media voor jou betekent.

4. Reageer snel.
Als je merkt dat sociale media geen meerwaarde voor jou betekent, raad ik je aan hier snel op te reageren. Je wilt niet opnieuw verstrikt geraken in zijn aantrekkingskracht! Sluit daarom je account definitief af, nadat je iedereen op de hoogte gesteld hebt hoe ze jou vanaf nu kunnen bereiken.
Je kan er ook voor kiezen om je account te behouden maar bewuster met sociale media om te gaan. Misschien heb je die app op jouw gsm niet nodig en is ’s avonds een half uur sociale media voldoende? Je zult aanvoelen wat je nodig hebt en kan hier naar handelen.

Ja, maar…
Iedereen heeft een ‘ja, maar…’ reactie als je spreekt over afstappen van sociale media. Mijn grootste motivator was om in contact te blijven met vrienden overal ter wereld. Maar als ik eerlijk ben, was dat contact niet meer dan een like hier of daar. En dergelijk contact mis ik niet in mijn dagelijks leven. Als de vriendschap voldoende sterk is, zal een mailtje na enkele jaren nog steeds positief onthaald worden, en zullen we elkaar met plezier terugzien.
Een andere reden dat ik zo verslingerd was aan Facebook, was door alle interessante pagina’s die ik volgde. Intussen heb ik die vervangen door een RSS reader, zodat ik die info nog kan raadplegen.

Getest en goedgekeurd.
Ik heb zelf ook deze methode toegepast en ik mis Facebook geen minuut. Gek als je bedenkt hoeveel tijd ik er vroeger doorbracht. Ik genoot zo van mijn nieuw gevonden vrijetijd, dat ik ook van LinkedIn af ging. En Instagram. En ik voel me beter dan ooit!

2 gedachten over “Sociale Media Detox

  1. Hé Melissa, de kleine lettertjes onderaan je mail leidden mij naar hier :)
    Veel van wat je schrijft herken ik. Het afsluiten van FB was een verademing, ik heb het ook nog geen minuut gemist.
    Interessante info zoek ik bewust op nu, ipv mij er door te laten overspoelen. Bloggen en blogs lezen die mij interesseren, op momenten dat het mij uitkomt, daar voel ik mij veel beter bij. Je staat in Feedly vanaf nu, ik ben zeker dat ik hier nog dikwijls zal komen piepen!

    Like

Geef een reactie

