Een kleine maar fijne kleerkast

Al geruime tijd lees ik blogs over minimalisme en de strijd om materiële overvloed in ons leven te beperken. Een populair thema dat vaak terugkomt is de zogenaamde Capsule Wardrobe. Dit idee komt van Courtney Carver, die het Project 333 startte. Het idee is om jezelf gedurende 3 maand met slechts 33 items te kleden. Hier zitten ook accessoires ingerekend. Niet inbegrepen zijn zaken als pyjama, trouwring, sportkledij en ondergoed. Het is een leuke uitdaging om te zien of een minimalistische garderobe iets voor jou kan zijn. De exacte spelregels vind je hier.

Hoewel dit idee mij aanspreekt, ben ik zelf de uitdaging niet aangegaan. Maar het heeft mij wel gemotiveerd om stil te staan bij elk kledingstuk en uiteindelijk mijn kleerkast te minimaliseren. (Wist je trouwens dat de meeste onder ons 80% van de tijd slechts 20% van onze kleren dragen?) Hoewel ik mijn kleren niet elk seizoen vervang, vond ik het een leuk idee om mijn aantal te vergelijken met een Capsule Warderobe. Daarom heb ik al mijn kledingstukken geteld. Hierbij mijn score (met tussen haakjes de hoeveelheid waar ik naar streef):

top / shirt / bloes: 14 (14)
shirt lange mouwen / trui: 13 (10)
broek: 7 (5)
rok: 3 (0)
kleed: 9 (5)
kousenbroek: 6 (3)
jas: 3 (3)
sjaal: 5 (2)
schoenen: 7 (2)
sandalen / slippers: 3 (2)
laarzen: 1 (1)
accessoires: 1 riem / 10 ringen / 6 paar oorringen / 7 kettingen / 1 uurwerk / 1 handtas

Totaal: 97 items, of een gemiddelde van 24 items per seizoen. Minder dan Project333 dus! Heb ik niet meegerekend: dagelijkse juwelen, ondergoed, sokken, pyjama (15), sport-, vrijetijd- en reiskledij (14).

Als ik eerlijk ben kan er van deze kleren nog een deel weg. Daarom draag ik nu oude outfits tot ze versleten zijn (lees hier meer over in deze blogpost). Pas als mijn kleerkast vermagerd is zal ik die aanvullen met leuke nieuwtjes. En daarbij heb ik met mezelf volgende deal gesloten:
1. Ofwel worden dit tweedehandskleren.
2. Ofwel worden dit kleren afkomstig van fairtrade (o.a. bij Oxfam) en/of gemaakt met ecologische materialen (o.a. bij Ozon in Gent, maar ook in de Mageleinstraat in Gent vind je enkele leuke winkels met ecokledij).

Een gedachte over “Een kleine maar fijne kleerkast

Geef een reactie

