Waarom is rustig leven zo moeilijk?

Rustig leven. Wie snakt daar niet naar in deze hectische maatschappij, waar reclameboodschappen, televisiefeuilletons en app notificaties als een sneltrein langs ons heen razen. Om het luidst roepen ze om onze versnipperde aandacht en onze kostbare tijd.

Wat voor mij begon als een reis naar materieel minimalisme, wordt steeds meer een streven naar een rustig leven. Daarom wil ik begrijpen waarom ik bepaalde zaken doe. Ik word verwacht op sociale media aanwezig te zijn. Ik word verwacht op de hoogte te zijn van de laatste modetrends. Ik word verwacht het laatste technologisch snufje in huis te hebben. Maar wil ik dit allemaal wel? Het eerlijke antwoord is neen. Deze zaken voegen weinig tot geen meerwaarde toe aan mijn leven. Maar waarom doe ik ze dan? Omdat iedereen dit doet? Omdat ik er anders niet bijhoor? Sociale druk?

Ik was verbaasd hoeveel handelingen ik dagelijks deed omdat het van mij verwacht werd. Sinds ik dit besef, kan ik een stap terugnemen en mij concentreren op wat ik zélf belangrijk vind in plaats van gedachteloos de kudde te volgen.

Trager leven is een kwestie van keuzes maken. En keuzes maken is soms nee zeggen tegen leuke dingen, wat moeilijk kan zijn. Ik ben intussen een half jaar bezig om bewust nee te zeggen, en soms betrap ik mezelf er nog op dat ik mijn weekend volprop. Maar ik zie het als een leerschool: ik leef al tien jaar in een stroomversnelling, ik mag niet verwachten dat ik dit in enkele weken ongedaan maak.

Alhoewel ik nog niet zo rustig leef als ik zou willen, merk ik al grote veranderingen. Ik heb voor het eerst sinds jaren tijd voor zaken als een boek lezen, wandelen in de natuur, vrienden en familie helpen, enz. Allemaal zaken waar ik voorheen geen tijd voor had. Of als ik eerlijk ben: waar ik geen tijd voor maakte. Want de tijd is er heus wel, alleen moet je de juiste keuze maken wat je ermee doet.

Geef een reactie

