Hoe kan je emotionele objecten laten gaan?

We hebben verschillende redenen om vast te houden aan voorwerpen. Hieronder enkele emotionele hordes die ik overwon tijdens onze opkuis.

1. Object met goede herinneringen.
Voorbeeld: Reissouvenirs.

Oplossing: Je kan jezelf afvragen of de herinneringen echt aan het object verbonden zijn? Brengt een reisfoto niet dezelfde herinneringen terug? Het kan helpen om een foto te nemen van het object voor je het weg doet.

2. Object met slechte herinneringen.
‘Ik houd helemaal geen objecten bij met slechte herinneringen,’ hoor ik je zeggen. Dat dacht ik ook. Toch schrok ik hoeveel spullen ik had waar ik een slecht gevoel bij had, maar die bleven staan uit gewoonte.

Voorbeeld: Na een ruzie met een vriendin koop je een truitje om jezelf op te beuren. Telkens je dat truitje aantrekt, denk je even terug aan die ruzie. Oplossing: Eerlijk zijn dat er meer slechte dan goede herinneringen aan het object vasthangen. Eens je dit onder ogen ziet, kan je het gemakkelijk loslaten.

3. Object dat je niet wil verslijten.
Voorbeeld: Een dure vaas die je niet wil gebruiken uit schrik dat die kapot gaat.

Oplossing: Je beleeft meer plezier aan een object als je het gebruikt! Vroeger gebruikte ik een standaardvaas voor mijn bloemen, maar sinds ik mijn goede vaas gebruik ziet mijn tafel er veel leuker uit!

4. Object waar je geen gebruik van maakt.
Je kent het wel, het ik-zal-er-ooit-eens-gebruik-van-maken-fenomeen. Een fabeltje dat we onszelf wijsmaken om minder schuldig te voelen over een miskoop.
Voorbeeld: Onze Wii gebruikten we amper. Toen het toestel stuk ging kochten we op automatische piloot een nieuwe die we -jaja- evenmin gebruikten!

Oplossing: Toegeven dat je een miskoop begaan hebt. Dit is confronterend en niemand doet dit graag, ook ik niet. Maar door dit toe te geven kun je jezelf voor dezelfde fout behoeden in de toekomst.

5. Object dat je kreeg van iemand die je niet wil teleurstellen.
Voorbeeld: In mijn jeugd kreeg ik van mijn moeder voor elke gelegenheid een pluchen egeltje. Zo had ik een collectie van twintig egeltjes, mooi opgeborgen in een doos.

Oplossing: Ik heb mijn moeder verteld dat we aan het minimaliseren zijn en vroeg haar om begrip dat ik de egeltjes weg zou doen. Ze kon mijn beslissing respecteren: ze werd niet kwaad en gaf mij geen schuldgevoel. Uiteindelijk heb ik de egeltjes aan haar gegeven, want zij wilde er geen afstand van doen, wat ik ook respecteer.

6. Object van iemand die je nauw aan het hart ligt.
Naar mijn mening de moeilijkste categorie, maar niet onoverkomelijk.
Voorbeeld: Spullen van een overleden familielid.

Oplossing: Alle emotionele spullen bij elkaar leggen en beslissen om er eentje bij te houden ter herinnering, de rest kan weg. Ook hier kan een foto maken helpen vooraleer je het wegdoet.

Heb jij ervaring met het loslaten van emotionele objecten?
Wat zijn jouw tips om het gemakkelijker te maken?
Geef een reactie

