Gemakkelijk én gezond: het weekmenu

Ik hou niet van eten en ook niet van koken. Ik vind het dus helemaal geen pretje om elke keer te bedenken wat we volgende week weer zullen eten: recepten opzoeken, lijstjes maken, inkopen doen, koken, eten en tot slot de vaat doen. Allemaal noodzakelijk kwaad in mijn ogen. Als ik zeg dat ik geen keukenprinses ben, is dat een understatement.

Lang hebben we hierdoor een slecht voedingspatroon gehad, met veel bereide maaltijden en fastfood. Tot we eind vorig jaar wakker geschud werden: een bloedonderzoek wees uit dat Diederik’s cholesterol alarmerend hoog was. Onmiddellijk hebben we het roer omgegooid en zijn we gezond gaan eten. Dit gezonde voedingspatroon hebben we verschillende maanden volgehouden, maar dit kostte ons veel tijd en energie. Daarom gingen we op zoek naar manieren om gemakkelijk en toch gezond te eten.

Zo lieten we ons inspirerend door Tim Ferris, die in zijn podcast vertelt hoe hij zijn dagelijks leven eenvoudiger maakt door keuzes te beperken – ook qua voeding. Tim eet namelijk elke week dezelfde menu. Zo stopt hij hier een minimum aan tijd in: alles is routine, van inkopen doen tot koken. Enkel zaterdag is een vrije dag, waarop hij iets eet naar keuze. Dit idee sprak ons zo aan dat wij besloten dit ook te testen!

We willen gemakkelijke, snelle maaltijden met verse ingrediënten en veel variatie doorheen de week. Daarnaast willen we ook een minimum aan vaat. Om dit laatste te bekomen maken we elke dag iets klaar, wat we de dag erop ook kunnen eten. Zo hebben we twee maal plezier van één maal koken :) We hebben geen diepvriezer, enkel een vriesvakje in de frigo. Daardoor vriezen we maar drie ingrediënten in per week.
Aanvankelijk leek het onmogelijk dit allemaal te combineren, maar het is gelukt! Ons menu er zo uit:

Dagelijks ontbijt: smoothie of havermout + koffie met amandelmelk.
Dagelijkse lunch: boterham met kaas of kip.
Dagelijks vieruurtje: noten en gedroogd fruit + yoghurt.

Avondmaal:
Maandag – wokgroentjes met kip en bruine rijst
Dinsdag – veggieburger met slaatje
Woensdag – vlees, aardappelen + rest van slaatje
Donderdag – vis, diepvriesgroentjes + rest van aardappelen
Vrijdag – guacamole met brood
Zaterdag – eitjes als ontbijt + vrije keuze ’s avonds
Zondag – brood + beleg

We zijn vandaag gestart en we zijn benieuwd! Zullen we het weekmenu snel beu worden? Zullen we hunkeren naar afwisseling? Of zullen we net blij zijn dat alles volgens een routine verloopt? Wordt vervolgd!

Advertenties

6 gedachten over “Gemakkelijk én gezond: het weekmenu

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s