Over loslaten

Om een rustig leven te leiden moet je kunnen loslaten. Het thema loslaten vind ik moeilijk. Ik houd mij van nature krampachtig vast aan alles: mensen, objecten, herinneringen, dromen en overtuigingen. Eens ik een idee in mijn hoofd heb, laat ik het niet los, want dat zou gelijk staan aan falen. Ja, ik ben hard voor mezelf.

Dat ik moet leren loslaten weet ik al lang. Mijn eerste stap was materiële objecten laten gaan en dat was een enorme opluchting. Nu is het tijd voor het volgend hoofdstuk.

Het is confronterend om jezelf een spiegel voor te houden en te zien dat die doorzetter die je bent (waar mensen je op feliciteren) je kapot maakt. Ik moest doorzetten, anders was ik een mislukking. Falen was geen optie.
Deze week heb ik gefaald. Ik heb het opgegeven om mijn grote droom achterna te gaan. Begrijp me niet verkeerd: mijn droom is nog steeds dezelfde, maar wat ik deed om die te realiseren maakte mij kapot. Deze week heb ik mijn droom losgelaten. Hopelijk maak ik hem ooit waar, maar niet meer kost wat kost. De weg er naartoe moet mij evenzeer gelukkig maken als het einddoel. Niet de levende hel dat mijn leven geworden was.

Ik heb geen nieuw plan van aanpak. Ik weet niet hoe ik mijn droom ga realiseren of uberhaupt kán realiseren. Ik heb geen idee hoe mijn toekomst er uitziet, noch op korte noch op lange termijn. Wat ik wél weet is dat ik mij na het loslaten voor het eerst sinds jaren oprecht gelukkig voel. Als falen zo aanvoelt, moet ik dit vaker doen.
Betreft mijn droom: als het meant to be is, zal ik er ooit in slagen. Maar niet meer ten koste van mijn lichaam, mijn geest en de relaties met de mensen waar ik om geef.

3 gedachten over “Over loslaten

  1. Wat goed dat je dat besefte! Gelukkig leiden er meerdere wegen naar Rome. Een wens of een droom is mooi maar wat je zegt: niet ten koste van het hier en nu. Dat is uiteindelijk het enige dat je hebt.

    Like

    1. Groot gelijk, Valhalla. Ik ben nooit ergens écht aanwezig geweest. Maar de voorbije dagen: vogeltjes die fluiten, wind die door mijn haren gaat, kleine zaken die ik vroeger niet opmerktte. Alsof ik voor het eerst mijn ogen en oren open doe! Loslaten associëren we met verlies, maar ik ervaar het nu als een enorme winst!

      Like

Geef een reactie

