Hoe je de impact van reclame kan beperken

Het is een dagelijkse strijd als je je niet wil laten verleiden door reclames. Ze werken in op een onbewust niveau, waardoor het onmogelijk is je ertegen te verzetten. Als grafisch ontwerper zie ik van dichtbij hoe advertenties gemaakt worden en toch ben ook ik niet immuun ervoor. Daarom probeer ik mezelf zo weinig mogelijk bloot te stellen aan reclame.

Hoe kan je reclameprikkels beperken?
1. Ga enkel shoppen als je iets nodig hebt. Maak vooraf een lijstje en hou je daar zo goed mogelijk aan.
2. Hang een ‘nee’ sticker aan de brievenbus om reclame te weren.
3. Schrijf je in op de Robinsonlijst. Zo ontvang je geen reclame van bedrijven die aangesloten zijn bij de Belgian Direct Marketing Association.
4. Schrijf je in op de Bel-me-niet-lijst.
5. Meld je af van digitale nieuwsbrieven. Vooral de reclamefolders.
6. Beperk sociale media. Volg zo weinig mogelijk commerciële merken. Zo heb ik mijn Facebook, Instagram en LinkedIn account afgesloten.

Nu hoor ik je vragen: wat hebben sociale media en reclame met elkaar te maken? Véél. Onbewust krijg je via sociale media veel impulsen om zaken (of ervaringen) te kopen. Denk maar aan de gepersonaliseerde reclames naast je wall of enthousiaste vrienden die een actie leuk vinden. Of minder opvallend: referenties (“Superblij met mijn nieuwe jurk van merk X!” “Massage bij zaak Y was geweldig!”) of viral video’s die jou subtiel een product leren kennen.

Waar ik me niet tegen kan weren, is mond-aan-mond reclame vermomd als goed-bedoelde-raad van vrienden. Zo heb ik twee linker handen als het op mijn haar aankomt en laatst sprak ik hier met een vriendin over. Die had de oplossing: een borstel en haardroger ineen. Gegarandeerd perfect resultaat. Kijk maar naar mijn haar! Zelf gedaan! Snel en gemakkelijk!
Ik was verkocht maar gaf mezelf toch een week bedenktijd. Gelukkig maar, want gedurende die week trok ik mijn kast open en daar lag hij: mijn stijltang. Zestig euro die mij zorgvrij haar beloofd had, op voorwaarde dat ik elke dag mijn haar in model zou brengen. Maar in realiteit heb ik er het geduld noch de goesting voor. Dus ligt het toestel vroegtijdig gepensioneerd in de kast.

Een week nadien kreeg ik de vraag van mijn vriendin of ik het toestel al gekocht had? Nee? Wil je het mijne testen dan? Met de allerbeste bedoelingen uiteraard, maar o zo moeilijk om je hier tegen te verzetten. Maar ik deed het! Trots én blij dat ik er geen onnodig toestel bij heb!

3 gedachten over “Hoe je de impact van reclame kan beperken

  1. En ad block installeren. Maar dat is niet zozeer omdat ik nu zo verleid word door reclames maar omdat ze zo vervelend zijn. Met ad block ben je van 99% van die internetreclame verlost, heerlijk!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

