Routines maken je gelukkiger!

Enkele maanden geleden leerde ik over keuzestress via de Ted Talk van Barry Schwartz. Hij vertelt over de gevolgen van de dagdagelijkse keuzes die wij maken. Neem bijvoorbeeld de kledingindustrie. Dertig jaar geleden was er één soort jeansbroek. Je kocht die, ze zat niet perfect, maar je was gelukkig dat je een jeansbroek had. Tegenwoordig zijn er vijftig soorten om uit te kiezen. Je maakt (na veel getwijfel) je keuze, je komt thuis en de broek zit niet perfect. Dat stemmetje in je hoofd: “Ik had die andere moeten nemen, ik heb de verkeerde keuze gemaakt.”

Met andere woorden: als we minder keuze hebben, zijn we gelukkiger. (Dit geldt niet voor alles, maar vaak wel bij kleine beslissingen.) Want de schuld ligt dan niet bij onszelf. Klinkt tegenstrijdig, maar denk er even over na, het klopt wel.
Keuze =  vrijheid tot op een bepaald niveau. Daarna is keuze = stress.

In de weken na het zien van Barry’s uiteenzetting lette ik bewust op de keuzes die ik dagelijks maakte. Ik stond versteld. Waarom moet ik voor mijn werkdag begint al tien beslissingen nemen?
‘Wat trek ik aan vandaag? Zou een broek gekleed genoeg zijn voor die meeting? Misschien toch beter een rok?’
‘Eten we havermout of eitjes als ontbijt?’
‘Rijd ik naar het werk via de autostrade of binnendoor om files te vermijden?’
Al snel waren Diederik en ik het er over eens dat we hier iets aan zouden doen. Zo zijn we tot onze ochtend- en avondroutine gekomen.

Voorheen waren onze ochtenden hectisch. Kleren selecteren, douchen, boterhammen maken, koffietassen wassen, enz. Dan tien minuten koffie drinken terwijl we in stilte onze mails lazen op de GSM om dan naar het werk te vertrekken.

Door routines in te lassen, werd ons leven minder stressvol. Onze ochtenden zien er tegenwoordig zo uit: douchen, aankleden, dagboek invullen, smoothie + koffie drinken terwijl we praten of een boek lezen (GSM is geband van de ontbijttafel), boterhammen uit frigo nemen en vertrekken naar het werk. Simpel en voorspelbaar maar vooral: rustig en stressvrij.
Idealieter zou ik in onze ochtendroutine tijd willen maken voor yoga, maar momenteel is die tijd er nog niet. Ik hoop daar in de toekomst naartoe te groeien.

Een typische avond ziet er zo uit: thuiskomen, vaat doen, eten maken, boterhammen en smoothie maken voor de dag erop, kat verzorgen en dan vrije tijd. Net voor het slapengaan leggen we onze kleren klaar voor de volgende dag. Om nóg minder stress te creëren, hebben we een systeem van vier outfits die we naar het werk te dragen. Meer hierover lees je in deze blogpost. Zo hoeven we niets meer bijeen te rapen, een echt gemak!

Edit: Enkele dagen na het schrijven van deze post, hoorde ik deze inspirerende aflevering van de podcast van Slow Your Home. Aanrader!

6 gedachten over “Routines maken je gelukkiger!

  1. […] Voordelen van een kleinere voorraadkast 1. Overzicht: je ziet direct wat je in huis hebt en wat je moet bijkopen. 2. Minder verspilling: er geraakt niets in een hoekje geduwd waar het vergeten wordt en over datum gaat. 3. Minder bergruimte: plaats besparing en dus ook geld besparing (reken maar uit hoeveel vierkante meter opslag je in huis hebt en hoeveel je dat maandelijks kost!) 4. Minder keuzestress. […]

    Like

  2. […] Dagelijkse routines Ochtend: koffie zetten, poezebeest vertroetelen, smoothie drinken, Desire Map invullen, kiné oefeningen, zonnegroet en meditatie, verfrissen en aan dag beginnen. Avond: koken en eten, smoothie en lunch maken voor dag erop, vaat doen, kleren klaarleggen voor volgende ochtend. Voor het slapengaan: Living Well-dagboek invullen. […]

    Like

Geef een reactie

