Een kijkje in de kleerkast

Na het vereenvoudigen van mijn kleerkast begon die er meer minimalistisch uit te zien. Maar ik stuitte op een probleem: wanneer ik mijn kast opentrok zag ik een kakafonie aan verschillende kapstokken waardoor mijn kleren hoog, laag, breed en smal hingen, al naargelang de vorm van de kapstok. Hoewel ik minder kleren had, zag mijn kast er niet rustiger uit.

Nu lijkt het mij een goed moment om een aantal zaken op te biechten:
1. Ik ben een organiseer freak. Uren kan ik verdwalen op YouTube, op zoek naar tips van professional organisers. (Een job die trouwens in aanmerking komt als ik ooit van carrière verander, maar dat is naast het punt.)
2. Ik kick op visuele orde, want dat brengt mentale rust. Probeer maar eens te mediteren in een druk gevulde ruimte: dat lukt niet. Pas als de ogen tot rust komen, kan de geest zich ontspannen. Onder visuele orde versta ik openheid, eenvoud en uniformiteit. Zaken die ik stuk voor stuk in ons huis probeer te integreren.

Combineer alle bovenstaande feiten en je snapt mijn beslissing om nieuwe kapstokken aan te schaffen voor onze kleerkast. Het resultaat: een uniform en mooi geordende kast! De oude kapstokken worden weggegeven aan vrienden, familie en de Kringwinkel. Zo gaat er niets verloren, maar komt de orde-freak in mij toch aan z’n trekken.

Sommige kapstokken hangen achterstevoor in mijn kast, zoals je kan zien op de foto. Dit is bewust gedaan naar een tip die ik vond van Clutterdiet. Oorspronkelijk had ik alle kapstokken achterstevoor gehangen. Naarmate ik de kleren draag, draai ik ze terug in de juiste richting. Zo kan ik over 6 maand perfect zien welke stukken ik niet gedragen heb en dus weg kan doen.
Nog even aan toevoegen dat Diederik en ik een éénpersoonskleerkast delen. Niet enkel mijn kleren dus op bovenstaande foto ;-)

Als je ook je kleerkast wil minimaliseren, vind je hier enkele links die kunnen helpen:
Project 333 > Deze website was voor mij de aanzet om mijn kleerkast te herbekijken. Het idee is om een capsule wardrobe te creëren, waarbij je maximaal 33 kledingstukken én accessoires draagt gedurende 3 maand.
Take me to your closet > Een artikel van Courtney Carver, dezelfde dame die Project 333 opstartte. Hierin vertelt ze stap voor stap hoe je jouw eigen kleerkast onder handen kan nemen.
40 dagen vasten met een capsule wardrobe > De ervaring van Isabel Haentjens, die gedurende 40 dagen de capsule wardrobe uittestte.

Geef een reactie

