De kleerkast

Een ideaal startpunt voor onze grote opkuis was mijn kleerkast. De eerste ronde ging snel: kleren die te klein, te groot of te versleten waren verdwenen in een doos. (Toegeven, het was moeilijk om afscheid te nemen van mijn feel-good-trui met meer gaten dan textiel, maar toch deed ik het!) De ronde daarop was confronterend en ging minder snel: de miskopen die ik amper gedragen had en nooit meer zou aantrekken. Schuldgevoel alom. Iedereen heeft wel kleren hangen die niet te combineren vallen of niet flateren. Uiteindelijk verdwenen ook deze stukken in de doos, in de hoop elders meer nut te bewijzen. Schieten er nog over: 1. kleren waar ik van hou en 2. niet-perfect-zittende kleren (noem het semi-miskopen) die ik toch draag omdat ik ze nu eenmaal gekocht heb.

Daar kon ik mee leven, met een gehalveerde kleerkast. Tot ik na enkele maanden een patroon opmerkte: ik droeg vaak de kleren waarvan ik hield, maar de semi-miskopen droeg ik amper. Terwijl ik net van die laatste af wil! Daarom sloot ik een deal met mezelf: de komende maanden draag ik enkel nog semi-miskopen tot ze versleten zijn! Ziehier mijn lente/zomer outfits:

Outfit 1. Rood kleedje + zwarte legging + zwart truitje.
Dit is een kleedje van Skunkfunk, een merk waar ik verzot op ben: felle kleurtjes, patroontjes en een alternatieve snit. Vreemd genoeg zijn bijna al mijn Skunkfunk-kleren op de lijst van semi-miskopen terecht gekomen. Dit verbaast me aangezien ik hun kledij zo leuk vind, maar blijkbaar flateert het merk mij minder dan ik zou willen. Hier leer ik uit voor de toekomst!

Outfit 2. Blauw topje + wit topje + muntgroen truitje + donkergroene broek.
Noch het model nocht het kleur van het blauwe topje flateert me. Doordat het ver uitgesneden is moet ik er nog een wit topje onder dragen ook. Het groene truitje ziet er moe uit na vele wasbeurten: nog een efforke de komende maanden en dan neem ik er afscheid van.

Outfit 3. Zwart-wit kleedje + rode broek + wit truitje.
Het kleedje draag ik niet vaak en ziet er na 8 jaar nog als nieuw uit. Hoog tijd dus om het te dragen! De rode broek is moeilijk te combineren, maar ideaal onder dit kleedje. Het witte truitje had ik aan op mijn huwelijk, maar heb ik sindsdien amper gedragen. Nog wat gebruik uit krijgen en dan weg ermee!

Outfit 4. Rood topje + zwart truitje + zwarte jeans.
Die jeans gaat intussen 7 jaar mee, ondanks dat ik hem vaak gedragen heb. Kwalitatief is ie wel maar met weinig model, waardoor ik hem liever kwijt wil. Het rode topje was niet goedkoop en heb onvoldoende gedragen naar de prijs die ik betaald heb. Daar breng ik nu verandering in!

Deze outfits zal ik de komende maanden dragen tot ze versleten zijn. Op die manier zeg ik zonder schuldgevoel vaarwel aan mijn semi-miskopen en intussen wordt mijn kleerkast weer wat minimalistischer. Win-win!

4 gedachten over “De kleerkast

Geef een reactie

