Het startschot: de grote opkuis!

Een logisch begin in ons minimalistisch avontuur, was ons materialistisch kantje onder de loep nemen. Lekker confronterend! Hoewel ik altijd van mezelf gevonden heb dat ik geen grote shopper ben, stond ik versteld hoeveel gerief we op enkele jaren tijd verzameld hadden. We hebben ons ganse appartement onder handen genomen: kast voor kast werd leeg gehaald om item per item te beslissen wat waardevol genoeg was om bij te houden (functioneel of emotioneel) en welke weg konden. Dit proces was zwaar en lang, het duurde een half jaar om onze bezittingen te minimaliseren. Na de eerste ronde kwam nog een tweede en een derde ronde. Telkens iets verdergaand dan de vorige. Hoewel ik er zeker van ben dat we nog zaken hebben waar we zonder kunnen, ben ik enorm opgelucht als ik tegenwoordig een kast opentrek en enkel spulletjes zie die ik regelmatig gebruik. Alles mooi geordend, want mijn kasten puilen niet meer uit. Zalig!

Sinds de grote opkuis voel ik mij licht en vrij, alsof er een last van mijn schouders gevallen is waarvan ik niet wist dat ik hem droeg. Alles lijkt overzichtelijker en gemakkelijker te begrijpen. Tenminste toch binnen de muren van ons appartement. Dat smaakt naar meer!

Een gedachte over “Het startschot: de grote opkuis!

Geef een reactie

